مقدمه و اصول قلاب بافی
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

اگه نگاهی به اغلب کتب قلاب بافی خارجی و داخلی بکنید یکی دو فصل یا حداقل چند صفحه اول، در رابطه با مقدمات و ابزار و وسایل و اصول کلی قلاب بافی صحبت می‌کنه.که در ادامه مطلب به آنها پرداخته ایم

اگه نگاهی به اغلب کتب قلاب بافی خارجی و داخلی بکنید یکی دو فصل یا حداقل چند صفحه اول، در رابطه با مقدمات و ابزار و وسایل و اصول کلی قلاب بافی صحبت می‌کنه.

قسمت عمده این مطالب رو آشنایی با انواع قلاب‌ها، نخ‌ها، اندازه‌گیری و طراحی و…تشکیل میده که البته فکر نمی‌کنم همه قلاب باف‌ها! مو به مو اونها رو اجرا کنن…من هم به بعضی به صورت مختصر اشاره می‌کنم.

در رابطه با انواع قلاب   کوتاهی شد. اینکه برای سلایق و نخ‌ها و بافت‌های مختلف، سایزها و جنس‌های مختلفی وجود داره. این سایزبندی از زیر ۱ میلی‌متر (قطر دسته قلاب) شروع میشه تا حدود ۲ سانتی‌متر که البته در سیستم‌های مختلف امریکایی و اروپایی و…شماره‌بندی تفاوت‌هایی داره…و بهتره از روی همون واحد میلی‌متر خریداری کنید.

 

بانوکده

 

اما در رابطه با انواع نخ و نکاتی باید هنگام خرید و استفاده از اون بهش توجه کنیم:

روی لیبل هر کاموایی یکسری مشخصات و علاماتی درج شده مثل:

 

بانوکده

 

وزن و طول نخ: طول نخ از وزن اون مهمتره. چرا که ممکنه نخ‌ها حجیم یا سبک باشن و اصل برای ما میزان نخ مورد نیازه!

شماره پیشنهادی میل بافتنی یا قلاب: بهتره که از میلی در محدوده همین شماره و همین سایز استفاده کنیم (مخصوصا برای بافتن از روی الگو…گرچه من خودم خیلی به این توصیه عمل نمی‌کنم!!!)

کد‌های مربوط به رنگ (Col.No و Lot.No): بهتره برای پیدا کردن نخی همرنگ نخ قبلی که حین کار تمام شده به این کدها توجه کنیم و کدهای مشابه رو خریداری کنیم.

توصیه‌های مربوط به قابلیت شستشو و اتو کردن و….

gauge ( که توی این کتاب من به جای اون از لفظ کشش استفاده کرده…ولی فکر میکنم بیشتر تخمین و اندازه‌گیری و…معنا بده): همون طور که توی شکل می‌بینید روی لیبل یک مربع ۱۰ *۱۰ نشون داده شده که روی یک ضلعش عدد ۱۶ و روی ضلع دیگه عدد ۲۴ نوشته شده. منظور اینه که با این کاموا و قلاب پیشنهادی اگر مربعی ۱۰*۱۰ سانت ببافیم باید در هر ردیف ۱۶ گره و در کل ۲۴ ردیف داشته باشیم!

یعنی بهتره که قبل از بافت اصلی، مربعی با ضلع ۱۰*۱۰ ببافیم و میزان گره‌ها و ردیف‌ها رو بشماریم و با میزان کشش روی کاموا (و همچنین بعدا خواهیم گفت میزان کشش پیشنهادی در اول هر روش بافت) مقایسه کنیم و سایز مناسب قلاب و میزان شل یا سفت بودن بافت‌مون رو متوجه بشیم و اصلاح کنیم تا موقع بافت اصلی نتیجه و سایز مطلوب‌تری رو بدست بیاریم.

همچنین بعد از اندازه‌گیری مثلا در مورد لباس و… (دور سینه، دور کمر، دور باسن، پشت از یک شانه تا شانه دیگه، قد آستین و…) با استفاده از میزان گره‌ها  در یک واحد مثلا یک سانت یا یک اینچ  ( که از روش بالا بدست میاد…یعنی میزان گره‌ها در ۱۰ سانت تقسیم بر ۱۰!) و ضرب اون در اندازه اصلی می‌تونیم میزان گره‌ها و یا بصورت مشابه میزان ردیف‌های مورد نیاز رو بدست بیاریم!

 

 

 

منبع crochetschool.ir



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی