دانلود مقاله وضعيت سواد اطلاعاتي دانشجويان
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از مقاله  :

چكيده:

هدف اصلی این مطالعه بررسي وضعيت سواد اطلاعاتي دانشجويان دانشگاه محقق اردبيلي بود. حجم نمونه مطالعه حاضر 400 نفر دانشجوي دختر و پسر در 4 گروه دانشجويان (سال اول، دوم، سوم و چهارم) به نسبت هر دانشكده بود که به روش نمونه‌گيري چند مرحله‌اي از بین كليه دانشجويان دختر و پسر دوره كارشناسي در رشته‌هاي مختلف تحصيلي در سال تحصیلی 89-1388 انتخاب شدند. این پژوهش به روش پیمایشی از نوع مقطعی انجام یافته و داده‌های تحقیق با استفاده از پرسشنامه‌ي تدوين شده براساس 22 شاخصه‌ی برآیندی در ذیل 5 استاندارد مندرج در «استاندارد قابلیت‌های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» (ای سی آرال، 2000) و پرسشنامه محقق ساخته گرداوری شده است. براساس یافته‌های پژوهش  میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان در پنج استاندارد اندازه‌گیری شده بالاتر از متوسط است. نیزنتايج آزمون مانووا  نشان داد میانگین نمرات دو گروه دانشجویان دختر و پسر در استانداردهای سواد اطلاعاتی به گونه معنادار با هم متفاوت است. همچنین بین ورودی‌های مختلف تحصیلی از نظر استاندارد سواد اطلاعاتی تفاوت معنی داری وجود دارد. اما این تفاوت بین دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و فنی مهندسی در استانداردهای سواد اطلاعاتی معنی‌دار نبود.

واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، دانشجو، استاندارد، آموزش عالی

مقدمه  

«سواد اطلاعاتی» اصطلاح نسبتا جدیدي است که با ظهور ارتباطات رقومی، همایند استبه نظر می رسد که نخستین بار در سال 1974 بود که پیجیزورکوفسکی عبارت سواد اطلاعاتی را براي توصیف افرادي ابداع کرد که فنون و مهارت هاي لازم براي به کارگیري  طیف گسترده ي ابزارهاي اطلاعاتی و نیز مآخذ ردیف اول را، به منظور حصول راه حل هاي اطلاعاتی براي مسائل خود، آموخته اند (بودن، 2001).  به هر روي، از زمان نخستین ظهور اصطلاح سواد اطلاعاتی، پانزده سال طول کشید تا « انجمن کتابخانه هاي امریکا» تعریف دقیقی از سواد اطلاعاتی ارائه دهد. تعریف انجمن کتابخانه هاي امریکا  (2000) از سواد اطلاعاتی بدین قرار است: فرد باسواد اطلاعاتی باید بتواند دریابد که چه زمانی به اطلاعات نیاز است و توانایی مکانیابی، ارزیابی و استفادة کارآمد از اطلاعات موردنیاز را داشته باشد. نهایت این که افراد باسواد اطلاعاتی کسانی هستند که آموخته اند که چگونه یاد بگیرندآنان می دانند چگونه یاد بگیرند زیرا می دانند که اطلاعات چگونه سازماندهی می شود، چگونه می توان اطلاعات را یافت، و چگونه می توان به شیوه اي از اطلاعات استفاده کرد که دیگران نیز بتوانند از آنان بياموزند.


لینک دانلود:


دانلود مقاله وضعيت سواد اطلاعاتي دانشجويان




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : پنج شنبه 15 تير 1396برچسب:,مقاله سواد اطلاعاتی,مقالات سواد اطلاعاتی,مقاله درباره سواد اطلاعاتی,مقاله درمورد سواد اطلاعاتی,مقاله های سواد اطلاعاتی,مجموعه مقالات سواد اطلاعاتی,مقاله ای در مورد سواد اطلاعاتی,سواد اطلاعاتي,سواد اطلاعاتي در مدارس,سواد اطلاعاتي كتابداران دانشگاهي,سواد اطلاعاتي سلامت,سواد اطلاعاتی در کتابخانه ها,سواد اطلاعاتی چیست,سواد اطلاعاتی + پرسشنامه,سواد اطلاعاتی در ایران,سواد اطلاعاتی Pdf,سواد اطلاعاتی مدیران,سواد اطلاعاتی در مدارس,کتاب سواد اطلاعاتی در مدارس,سواد اطلاعاتی سلامت,سواد اطلاعات سلامت,سواد اطلاعات سلامت چیست,همایش سواد اطلاعات سلامت,تعریف سواد اطلاعات سلامت,پرسشنامه سواد اطلاعات سلامت,سواد اطلاعاتی در کتابخانه های عمومی,سواد اطلاعاتی و کتابخانه های عمومی,منظور از سواد اطلاعاتی چیست,پرسشنامه سواد اطلاعاتی مدیران,پرسشنامه سواد اطلاعاتی کتابداران,پرسشنامه سواد اطلاعاتی داورپناه,پرسشنامه سواد اطلاعاتی کارکنان,پرسشنامه سواد اطلاعاتی دانشجویان,پرسشنامه سواد اطلاعاتی معلمان,تاریخچه سواد اطلاعاتی در ایران,مروری بر متون سواد اطلاعاتی در ایران,طراحی مدل توسعه سواد اطلاعاتی در ایران,سواد اطلاعاتی مدیریت دانش,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی