دانلود مقاله كاربرد كامپيوتر در فناوري پس از برداشت
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 

چكيده:

ميوه ها و سبزيجات بسيار فسادپذير مي باشند و نيازمند مديريت مناسب پس از برداشت جهت به حداقل رساندن ضايعات و كاهش زيان هاي مالي ناشي از آن ، با استفاده از تكنيك هاي مناسب حمل و نقل و انبار مي باشند. كنترل شرائط نگهداري براي حفظ كيفيت اوليه ماده غذايي حائز اهميت مي باشد. امروزه بكارگيري كامپيوتر و الكترونيك اثرات ويژه اي  را در فناوري پس از برداشت ظاهر ساخته است. اين اثرات شامل كنترل محيط و شرائط نگهداري ، مانيتورينگ كيفيت ، مديريت كيفيت ، سيستم هاي درجه بندي ، كنترل موجودي و مديريت محصول مي باشند. مثال هاي ويژه اي از بكارگيري سيستم هاي الكترونيكي جهت بررسي وضعيت فعلي فناوري پس از برداشت و پيش بيني وضعيت آينده  ارائه شده اند كه احتمالا" بخاطر نياز روزافزون مصرف كننده به بهبود كيفيت ، افزايش زمان ماندگاري و ضمانت سلامت فرآورده مي باشند. در يك بازار كاملا" رقابتي ، صنايع نيازمند ملاحظه چنين تقاضاهايي خواهد بود و فناوري الكترونيك نقش بسيار مهمي در اين خصوص ايفا مي كند. نياز به حسگرهاي بسيار پيشرفته جهت حصول كيفيت وجود دارد و سيستم هاي حمل و نقل و نگهداري محصول نيز بطور مداوم در حال تغيير و دگرگوني مي باشند. در اين مقاله به بررسي وضعيت فعلي فناوري پس از برداشت و كاربرد كامپيوتر و الكترونيك در آن و نيازهاي آينده ، خواهيم پرداخت.

كلمات كليدي: فناوري پس از برداشت ، حمل و نقل ، ميوه و سبزيجات ، كيفيت ، درجه بندي ، سورتينگ ، حسگر زيستي

 

مقدمه

فناوري پس از برداشت عبارت است از حمل و نقل ، سورتينگ ، ذخيره سازي ، بازاريابي و مديريت فرآورده هاي بيولوژيك از زمان برداشت تا زمان مصرف و عرضه به مصرف كننده. ميزان ضايعات ميوه ها و سبزيجات پس از برداشت از حدود 5 تا 50% با توجه به نوع فرآورده متغييرمي باشد. در كشورهاي در حال توسعه بدليل فقدان روش ها و تكنيك هاي مناسب حمل و نقل و ذخيره سازي ، ميزان ضايعات اين فرآورده ها بسيار زياد مي باشد كه سبب وارد آمدن زيان هاي مالي جبران ناپذيري مي شود. بدين منظور بررسي و كنترل دقيق فرآيند رسيدن ميوه ها و سبزيجات از زمان برداشت تا عرضه آنها به مصرف كننده جهت به حداقل رساندن ضايعات و ضررهاي اقتصادي ، ضروري مي باشد. زمينه هاي كاربردي كامپيوتر و الكترونيك در فناوري پس از برداشت ، شامل كنترل محيطي و ذخيره سازي ، بررسي كيفيت ، مديريت كيفيت ، سيستم هاي طبقه بندي و درجه بندي ، كنترل موجودي و مديريت فرآورده ها هستند.

ذخيره سازي

دما مهمترين فاكتور محيطي در ابقاء كيفيت مي باشد. تا پيش از بكارگيري سيستم هاي كنترل الكترونيكي ، كنترل و نظارت بر انبارهاي سرد ، كاري پر هزينه و بسيار مشكل بود. سيستم هاي پيشرفته كنترل قادر مي باشند كه تغييرات دمايي را در محدوده اي معين به خوبي كنترل كنند. كنترل كننده هاي خود تنظيمي(Self-tuning controllers) قادراند تغييرات دماي انبار را در ميزان ثابتي تنظيم كنند. امروزه سيستم هاي كامپيوتري با يك كنترل كننده مركزي جهت كنترل اين محيط ها بسيار توانمند ظاهر شده اند. رطوبت نيز همانند دما بايستي بمنظور حفظ كيفيت ميوه و سبزيجات در طي انبارداري تحت كنترل باشد. در سال هاي اخير از طريق نگهداري ميوه ها و سبزيجات در انبارهاي با اتمسفر كنترل شده (Controlled Atmosphere Storage) ، مان نگهداري فرآورده ها به حدود 12 ماه افزايش يافته است. در اين سيستم ها ، اتمسفر انبار سرد از طريق افزايش ميزان دي اكسيد كربن و كاهش ميزان اكسيژن به حدود %3-2 ، تغيير داده مي شود. با بكارگيري سيستم هاي كنترل الكترونيكي مي توان به خوبي بر اين نوع انبارها نظارت داشت.


لینک دانلود:


دانلود مقاله كاربرد كامپيوتر در فناوري پس از برداشت

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : پنج شنبه 15 تير 1396برچسب:,مقاله فناوری پس از برداشت,مقالات فناوری پس از برداشت,مقاله تکنولوژی پس از برداشت,فناوري پس از برداشت , حمل و نقل , ميوه و سبزيجات , كيفيت , درجه بندي , سورتينگ , حسگر زيستي,فناوری پس از برداشت,فناوری پس از برداشت محصولات باغبانی,فناوری پس از برداشت محصولات کشاورزی,مکانیک بیوسیستم فناوری پس از برداشت,فناوری های پس از برداشت,مهندسی فناوری پس از برداشت,همایش فناوری پس از برداشت,مقاله فناوری پس از برداشت,مقالات فناوری پس از برداشت,رشته فناوری پس از برداشت,تکنولوژی پس از برداشت محصولات باغبانی,فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت محصولات باغبانی,فصلنامه تخصصی فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت محصولات باغبانی,مکانیک بیوسیستم گرایش فناوری پس از برداشت,اولین همایش فناوری پس از برداشت,مقاله تکنولوژی پس از برداشت,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی