فرق ژورنال معتبر از ژورنال کم اعتبار و بی اعتبار
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

در ابتدا بهتر است توضیحی در مورد ژورنال های بی اعتبار بدهم این ژورنال ها به بیان دیگر تقلبی و ساختگی هستند. جالب است در صفحه اصلی این مجلات مشاهده می کنیم ISI Indexed و یا Impact factor. اما وقتی به لیست مجلات ISI یا Master list رجوع کنید مشاهده می کنید اصلا این مجلات در لیست وجود خارجی ندارند. یا ممکن است ISI باشند ولی به دروغ Impact factor را در سایت خود درج می کنند.

در چنین مجلاتی اصلا به صلاح نیست که مقاله سابمیت شود. اما مجلات کم اعتبار مجلاتی هستند که ممکن است دارای ایندکس های بین المللی باشند ولی چون فرایند داوری یا peer review در آنها وجود ندارد یا بسیار ضعیف است به همین دلیل کم اعتبار شناخته می شوند. تقریبا همه این مجلات، پولی یا دارای Publication fee هستند و برای اینکه این هزینه زودتر به حساب آنها واریز شود به فاصله یک یا دو هفته نامه پذیرش مقاله را برایتان ارسال می کنند. شمار زیادی از عزیزان از بنده این سوال را پرسیده اند که آیا اگر مجله زود مقاله را پذیرش کند کم اعتبار است؟ می بایست عرض کنم که پذیرش سریع مقاله به هیچ وجه دلیل بر بی اعتباری یا کم اعتبار بودن آن مجله نیست. چه بسا مجلات بسیار ارزشمند و دارای ایندکس های عالی وجود دارد که فرایند داوری آنها سریع است البته از فرم داوری می توان این مطلب را به خوبی دریافت. چنین مجلاتی داورانی حرفه ای و بسیار علمی و متخصص دارند که مقاله را زیر و رو می کنند و هیچ موردی از نگاه نقادانه آنها پوشیده نمی ماند.

سوال دیگری که باز بسیاری از دوستان از بنده می پرسند این است که اگر مجله ای پولی باشد، آن مجله کم اعتبار یا بی اعتبار است؟

قابل توجه دوستان و همکاران عزیز عرض می کنم که اگر مجله ای پولی باشد اصلا و ابدا به معنای پایین بودن کیفیت مجله نیست. جالب است بدانید که ژونالهای زیادی در رشته های متعدد وجود دارند که هزینه های بسیار بالایی نیز دارند ولی بسیار معتبر و باکیفیت هستند.

از این جهت به دوستان توصیه می کنم در مورد مجلات بیش از هر مساله دقت نمایند که مجله و ایندکس های آن تقلبی نباشد و همچنین فرایندهای داوری آن در سطح مناسبی باشد. دوستان در صورتی که تمایل دارند مجله مورد نظرشان اعم از ISI یا Pubmed و… ارزیابی شود با ما تماس بگیرند.

بلک لیست وزارت علوم Black list

بسیاری از دوستان اطلاعات موثقی را در مورد بلک لیست وزارت علوم پرسیده اند؛ وزارت علوم ایران لیستی را تهیه نموده و آن را در سایت وزارت علوم قرار داده که در بین محققان و دانشجویان به بلک لیست یا لیست مجلات نامعتبر معروف است. در این لیست مجلات دارای ایندکس های ISI، Pubmed، Scopus و حتی مجلاتی دارای ایمپکت فاکتور وجود دارند.

بر مبنای اظهارات وزارت علوم، علت قرار گرفتن این مجلات در بلک لیست، داوری ضعیف، انتشار سریع، چاپ مقالات با پول می باشد. این لیست فقط در کشور ایران و دانشگاه های ایران اساس سنجش و قضاوت می باشد و خارج از ایران در هیچ کشوری در دنیا لیست مجلات نامعتبر وجود ندارد.

خبر جدید:

شماری از مجلات که دارای ایندکس ISC یا پایگاه استنادی جهان اسلام بودند جدیدا از لیست مجلات ISC خارج شده اند و شما می توانید این مجلات را تحت عنوان Excluded Journals در وب سایت ISC مشاهده کنید. دوستانی که قصد ادامه تحصیل و کار در ایران دارند حتما دقت کنند که مجلات مورد نظر برای ارسال مقالات با ارزش خود به هیچ وجه در این لیست ها نباشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی