گزارش تخصصی بررسی دروس مطالعات اجتماعی
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

  تعداد صفحات: 13     کد محصول :5854      حجم فایل:29,58 KB      نوع فایل :rar 

 


 

فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

چکیده:

اگر «تعلیم و تربیت، عبادت است»، در این صورت توجه به قلمرو آموزشی و دقت بر سلامت آن، می‌باید از واجبات باشد و از آنجا که  مهمترین ابزار سلامت، نقد و بررسی است،

در بحث حاضر به بررسی کتابِ درسیِ «مطالعات اجتماعی، سال اول دبیرستان، خواهیم پرداخت.همچنین مطالبی در مورد بحث جامعه شناسی و سخنان حکیمانه چند بزرگ مطرح در جهان نیز بیان شده است.

 

مقدمه:

 جامعه شناسی مطالعه قوانین و فرایندهای اجتماعی است که مردم را نه تنها به عنوان افراد و اشخاص بلکه به عنوان اعضاء انجمنها ،گروهها و نهادهای اجتماعی شناسانده و مورد بررسی قرار می دهد .جامعه شناسی مطالعه زندگی اجتماعی گروهها و جوامع انسانی است.مطالعه ای هیجان انگیز و مجذوب کننده که موضوع اصلی آن رفتار خود ما به عنوان موجودات اجتماعی است .دامنه جامعه شناسی بینهایت وسیع است و از تحلیل برخوردهای گذرا بین افراد در خیابان تا بررسی فرایندهای اجتماعی جهانی را در بر می گیرد.

 

کتاب از یک یادداشت و پنج فصل (تحت عناوین: شکل گیری زندگی اجتماعی؛ نظام اجتماعی؛ نظام خانواده؛ نظام اقتصادی؛ و نظام سیاسی) تشکیل شده است. در اینجا به دلیل برخی از مسائل، فقط به درس اول می‌پردازیم، اما در عوض در همان درس (به عنوان نمونه) به نکاتی اشاره خواهیم کرد که از سردرگمی جایگاه مطالعات اجتماعی در نظام آموزشی خبر می‌دهد.

ظاهراً «یادداشت» کتاب، به منظور معرفی کوتاهی از دروس عمومی، برای دانش آموزان نوشته شده است؛ دروسی که از منظر کتاب: " آموختن آنها برای ارتقای بینش علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر فارغ‌‌التحصیل دوره‌ی متوسطه ضرورت دارد"، همچنین نتیجه گیری می‌شود که: " بنابراین محتوای این کتاب طوری تهیه و سازماندهی شده است که صلاحیت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شما را تقویت می‌کند.

آنچه از فحوای همین عبارت کوتاه برمی‌آید این است که محتوای کتاب، نه تنها می‌تواند (و اصلاً می‌باید) برای دانش‌آموزان ایجاد صلاحیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کند، بلکه همچنین می‌تواند و می‌باید در جهت تقویت آن صلاحیت عمل کند. و این بدین معنی است که در همین بدو امر کتاب خود را نه به عنوان «نوشتاری» در بین انواع نوشتار اجتماعی، بلکه به عنوان مرجع صاحب قدرتی معرفی می‌کند که می‌تواند به خوانندگان خود (که دانش‌آموزان سال اول دبیرستان هستند)، صلاحیت و اعتبار اجتماعی، اقتصادی و  ..... اعطا کند؛ اما چگونه به این مهم دست‌ می‌یابد؟ ـ پاسخ روشن است، از طریق درس‌ آموزه‌ها؛ بدین معنی که هر درس در حکم ابزاری است جهت دریافت و تحکیم صلاحیت در زمینه‌های مختلف....؛ بر این اساس، اکنون به عنوان نمونه می‌خواهیم ببینیم در درس اول که عنوانِ آن «شناخت محیط اجتماعی» است، دانش آموزان چگونه به این صلاحیت دست می‌یابند.

در واقع در این درس برای دانش‌آموزِ سال اول دبیرستان، نه سخن از چیستی محیط اجتماعی است و نه حرف و کلامی از ابزارهای شناسایی آن؛ بلکه به نظر می‌رسد، با آموزه‌ای اخلاقی ـ اجتماعی سر و کار داریم. فی‌المثل حامل این گزاره‌ی خبری‌ست که دانش آموزانِ سال اول دبیرستان در حال گذر از مرحله‌ی نوجوانی به جوانی‌اند و به لحاظ اخلاقی در مواجهه با مرحله‌ای جدید هستند. به نقل از کتاب: "در آستانه دوره‌ی جدیدی که باید بیندیشند، تصمیم گیری کنند و مسئولیت زندگی خود و حتا دیگران را به عهده گیرند"(ص2). اما مطابق تلقی کتاب، «شرط انجام درستِ» این وظایف، در گروی "شناخت درست از محیط اجتماعی" است (همانجا).


لینک دانلود:

گزارش تخصصی بررسی دروس مطالعات اجتماعی


گزارش تخصصی بررسی دروس مطالعات اجتماعی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : یک شنبه 23 مهر 1396برچسب:,گزارش تخصصی رایگان مطالعات اجتماعی,گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی پایه هشتم,گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی پایه هفتم,گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی رایگان,گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی هفتم,گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی ششم,گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی نهم,گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی پایه چهارم,گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی پایه نهم,گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی راهنمایی,گزارش تخصصی معلم مطالعات اجتماعی,دانلود رایگان گزارش تخصصی درس مطالعات اجتماعی,گزارش تخصصی دبیر مطالعات اجتماعی,دانلود گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی متوسطه,گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی پایه نهم,گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی پایه هفتم,گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی پایه هشتم,گزارش تخصصی معلمان علوم اجتماعی,گزارش تخصصی دبیران علوم اجتماعی,گزارش تخصصی درس علوم اجتماعی,گزارش تخصصی علوم اجتماعی,گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی متوسطه اول,نمونه گزارش تخصصی اجتماعی,دانلود گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی,گزارش تخصصی دبیر اجتماعی,گزارش تخصصی اجتماعی دبیرستان,گزارش تخصصی اجتماعی ابتدایی,نمونه گزارش تخصصی اجتماعی دبیرستان,دانلود گزارش تخصصی اجتماعی دبیرستان,دانلود گزارش تخصصی اجتماعی متوسطه,,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی