دانلود مقاله كاربرد رنگهاي گياهي در رنگرزي الياف
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 فایل ورد قابل ویرایش

اهمیت رنگهای گیاهی
مسلم است که رنگ آمیزی در میان مردم فلات ایران سابقه دیرینه دارد، هر چند که از نقطه آغاز بی خبریم و قادر نیستیم به دقت نخستین جماعتی را که در این فلات به کار رنگ آمیزی پرداختند مشخص کنیم.
    اما می توان گفت اقوام اولیه در برخورد با گیاهانی که دارای مواد و مایعات رنگین بوده اند توانسته اند وسایل خاصی از لوازم زندگی را رنگ آمیزی کنند. به علاوه، با توجه به مدارک باستان شناسی و مردم شناسی در خودآرایی نیز این رنگها را به کار می برده اند. این مردمان تن و روی مردگان خود را نیز با رنگ زینت می بخشیدند تا آنان را هر چه با شکوهتر به جهان دیگر روانه کنند و این رسم دیرزمانی پیش، تا هزاره سوم ق.م.، در ایران، خاصه در نواحی « سیلک » کاشان، معمول بود.
    بدیهی است که رغبت خاص جماعات بدوی به رنگ آمیزی لوازم زندگی و همچنین خودآرایی، آنان را به تلاش برای بدست آوردن مواد رنگین برانگیخته است، ولی مشخص نیست چه مدت طول کشید تا برخورد تصادفی با ماده رنگین گیاهی و طبیعی به شناخت رنگها و استفاده مداوم از آنها منتهی شود.
با گذشت زمان و رسیدن به عصر حاضر پای رنگهای شیمیایی به ایران بازشد و این تجربه نخستین بار با استفاده از رنگهای جوهری و گروهی از رنگهای اسیدی قوی، که در برابر نور و شستشو دوام زیادی ندارند، به کار گرفته شد و در نتیجه برای همگان این باور پدید آمد که کیفیت رنگهای گیاهی از رنگهای شیمیایی بهتر و مناسب تر است، هر چند که تهیه رنگهای گیاهی دشوارتر است.
بنابراین، بسیاری از صاحب نظران و دست اندرکاران فرش بر این باورند که رنگهای شیمیایی دارای ثبات خوبی در برابر نور و شستشو و سایش نیستند، در صورتی که رنگهای طبیعی و گیاهی از این ثبات برخوردارند.


کاربرد رنگهای گیاهی در هنرهای دستی ایران
سیلان وقفه ناپذیر رنگ در هنر ایران در ابعاد گوناگونی جلوه گر می شود. طراوت و شفافیت رنگ و تنوع و غنای رنگ آمیزی بیش از هر ویژگی دیگر از مشخصات هنر ایران است.
نساجی و قالی بافی از جمله هنرهایی هستند که توانگری و تنوع رنگ در هنر ایران به بارزترین نحو و به شیوه های گونه گون به نمایش می گذارند. در این دو رشته از صنایع دستی روش رنگرزی به طور کلی یکسان است، اما از برخی جنبه ها تفاوتهایی نیز در آن به چشم می خورد.

 


لینک دانلود:

دانلود مقاله كاربرد رنگهاي گياهي در رنگرزي الياف

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : سه شنبه 3 مرداد 1396برچسب:,مقاله رنگرزی الیاف مصنوعی,مقاله در مورد رنگرزی الیاف,مقاله رنگرزی,مقاله رنگرزی الیاف مصنوعی,مقاله رنگرزی پارچه,مقالات رنگرزی,مقاله در مورد رنگرزی,مقاله در مورد رنگرزی الیاف,رنگرزی الیاف طبیعی,رنگرزی الیاف مصنوعی,رنگرزی الیاف,رنگرزی الیاف پلی استر,رنگرزی الیاف سلولزی,رنگرزی الیاف اکریلیک,رنگرزی الیاف پشم,رنگرزی الیاف نایلون,رنگرزی الیاف پنبه ای,رنگرزی الیاف پلی آمید,رنگرزی الیاف مصنوعی و استات سلولز,رنگرزی الیاف مصنوعی امیرهوشنگ حکمتی,جزوه رنگرزی الیاف مصنوعی,مقاله رنگرزی الیاف مصنوعی,گزارشکار آزمایشگاه رنگرزی الیاف مصنوعی,گزارش کار رنگرزی الیاف مصنوعی,اصول شیمیایی رنگرزی الیاف مصنوعی,جزوه رنگرزی الیاف طبیعی,گزارش کار رنگرزی الیاف طبیعی,دانلود جزوه رنگرزی الیاف طبیعی,گزارش کار آزمایشگاه رنگرزی الیاف طبیعی,آزمایشگاه رنگرزی الیاف طبیعی,کتاب رنگرزی الیاف طبیعی,رنگرزی الیاف نیمه طبیعی,رنگرزی الیاف با مواد طبیعی,دانلود کتاب رنگرزی الیاف طبیعی,رنگرزی الیاف اکریلیک با رنگزای بازیک,روش رنگرزی الیاف اکریلیک,کارخانه رنگرزی الیاف اکریلیک,رنگرزی الیاف پشمی,رنگرزی الیاف پشمی با رنگ اسیدی,رنگرزی الیاف پنبه,رنگرزی الیاف نایلونی,رنگرزی الیاف سلولزی با رنگزای مستقیم,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی