ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 فایل ورد قابل ویرایش

تعريف هنر – هنرهاي سنتي
هنر يكي از نيازهاي اساسي زندگي انسان است. متمايزترين شكل فعاليت اجتماعي كه بطور قطع در پيدايي و تكامل شخصيت و بهبود و پالايش روان وي، سهم به سزايي داشته است. زايشي مطلقا" شاق، طاقت فرسا و رنج آور كه مولودي شادي آور، الهام بخش، اقناع كننده و سرشار از زيبايي پديد مي آورد. 
اشتياق انسان به هنر، عميق و ريشه دار است و از ما قبل تاريخ تا كنون نمايان و مشهود. آنچه از بشر اوليه مي دانيم، مطالعه هرن دوستي اوست. انسان محصور در انديشه بقا، معيشت، هراس ها، شكسته ها و.... از زيبايي و گويايي هنر به وجد مي آمده و از طريق آن، انديشه ها و عواطفي را كه در ذهن داشته، متجلي مي ساخته است. او با افزودن خطوط و پيچ و خم هاي اضافي بر ابزار كار و زندگي اش، علاوه بر سودمندي، به زيبايي، در جهت خط دست و چشم و روانش مي انديشيده. 
هنر جلوه انسانيت انسان است. يك حقيقت متعالي و پاسخ گوي نيازها و گاريش هاي انساني هم چون كمال جويي، معنويت طلبي، احراز و اعلام هويت و در مراتب پائين تر، تبعيت، تقليد، تحصيل رفاه مادي و پر كردن اوقات فراغت آثار هنري جلوه گاه ذات شاعرانه و تفكر و كار انساني هستند و از اين رو نفوذ تعالي بخش فوق العاده نيرومندي بر انسان و جامعه اعمال مي كنند.  
هنر هاي سنتي
در تمدن هاي سنتي كه داراي تجربيات عميق مذهبي هستند تمامي افعال و اعمال معمول حيات بشري داراي ريشه سنتي است و نوعي قداست بر كهاني بر آنها مترتب در اين تمدن ها، هنر حقيقي و اصيل، تجلي روحانيت و معنويت است بر ماده. 
اين نوع هنر نه تنها به ماده شرافت و كمال مي بخشد، بلكه عاملي است در جهت سير انسان به سمت كمال و آگاهي مراد از هنر گذشته، معني عام اين لفظ بوده، يك معناي اخلاقي و معنوي كه با فضيلت همراه بوده و در حقيقت به معني آن درجه از كمال آدمي كه هوشياري و فراست و فضل و تقوا و دانش را در بردارد. بنابر اين به هر كس كه به مرتبه اي از حد كمال رسيده بود، در هر مقامي لفظ هنرمند اطلاق مي شد. در اين هنرها، اعتقاد، بينش و به كار بستن سنتهاي ويژه هنري، از تعليم و تعلم بين استاد و شاگرد گرفته تا آماده سازي ابزار و وسايل و مصالح كار و ساخت اثر هنري جايگاه ويژه اي داشته كه لازمه اين هنرها است.
از ويژگي هنر سنتي، جنبه رمز و تمثيلي آن است. يك اثر هنري سنتي زيباست جميل است و نمودار جمال و زيبايي در آن يك عنصر ذاتي است. تابع اصول و قوانين ازلي و ابدي است، پس كهنه نمي شود. و گذر زمان در آن بي تاثير است. از پشتوانه اعتقادي و بينشي و انديشه متعالي برخوردار است، لذا، كمك رسان به رشد و تعالي انسان است. چون ريشه در تاريخ دارد محمل ميراث فرهنگي است و چون يك محصول فرهنگي است، حامل پيام و محتواي ارزشمند است.
مقدمه:
زماني كه بشر به استفاده از ظروف سفالين پرداخت، دست ساخته هايش بسيار ابتدائي و عاري از هر گونه تزئين يا پوشش لعاب بود، ولي بتدريج كه ذوق و سليقه و حسن زيبائي شناسي قوت گرفت ظروف سفالين به نقوش گوناگون و سپس به پوشش لعاب آرايش داده شد.
كاوشهاي باستانشناسي در محوطه هاي باستاني ايران مويد آن است كه تسلسل و تكامل ساخت ظروف بي لعاب در قرون متمادي حفظ گرديده و هنرمندان سفالگر با پيشرفت هنر سفلگري همزمان و در كنار ظروف سفالين لعابدار در ظروف بي لعابدار در ظروف بي لعاب نيز مبتكر بوده و اين شيوه و سنت را تا به امروز حفظكرده اند. وفور ظروف بي لعاب به نسبت انواع ديگر سفالينه بعلت كاربرد اين نوع سفالينه در زندگي توده مردم بوده است.
تاريخ گذاري ظروف بي لعاب اوايل اسلام بعلت ادامه سنت سفالگري ساساني ، بسيار مشكل است و بدين سبب متخصصان اين نوع سفالينه را عرب ساساني ناميده اند.
پس از سقوط امپراتوري ساسانيان ( سال 622 ميلادي ) و گرايش ايرانيان بدين مبين اسلام قسمتهائي از اين سرزمين تا مدتها تحت تاثير شيوه هاي هنري گذشته قرار داشته است كه از آنجمله ناحيه درياي خزر مي باشد. در اين منطقه روش و سنت هنر ساساني بويژه در زمينه فلز كاري و سفالگري ادامه يافته و ظروف سفالين بشيوه متقدم ساخته مي شده است. حفريات باستانشناسي در ناحيه درياي خزر كه محوطه هاي باستاني بيشماري را در بر ميگيرد . كشف ظروف سفالين اواخر ساساني و اوايل اسلامي و قابل مقايسه بودن آنها اين نظريه را اثبات مي نمايد. 
فهرست مطالب: 
تعریف هنر- هنرهای سنتی 
هنر های سنتی 
مقدمه: 
قالیبافی 
مواد اولیه 
گره های رایج در قالیبافی 
پود گذاری 
نقشه قالی 
گلیم 
انواع گلیم 
گلیم به سه شیوه بافته می شود 
گلیم ساده باف 
گلیم برجسته 
ورنی 
انواع نقوش در گلیم 
نقوش گیاهی 
نقوش حیوانی 
نقوش تجریدی 
قلم زنی 
روش کار 
شیوه عکسی 
شیوه زمینه پر 
شیوه منبت 
شیوه برجسته 
شیوه مشبک 
نگارگری 
تذهیب 
مراحل کار 
معرق 
منبت 
انواع منبت 
پیکره
 
عبارات کلیدی


لینک دانلود:

دانلود مقاله تعريف هنر – هنرهاي سنتي

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : سه شنبه 3 مرداد 1396برچسب:,مقالات هنرهای سنتی,مقاله هنرهای سنتی,مقاله هنرهای سنتی ایران,مقاله درباره هنرهای سنتی,مقاله درمورد هنرهای سنتی,مقاله ای در مورد هنرهای سنتی,تحقیق هنرهای سنتی ایران,تحقیق درباره هنرهای سنتی ایران,تحقیق درمورد هنرهای سنتی ایران,هنرهاي سنتي,هنرهاي سنتي چيست,هنرهای سنتی اصفهان,هنرهای سنتی ایرانی,هنرهای سنتی و صنایع دستی,هنرهای سنتی و رشته های آن,هنرهای سنتی قزوین,هنرهای سنتی گیلان,هنرهای سنتی کردستان,هنرهای سنتی دستی,پژوهشکده هنرهای سنتی اصفهان,پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی اصفهان,مرکز هنرهای سنتی اصفهان,آموزش هنرهای سنتی اصفهان,هنرهای سنتی استان اصفهان,اسامی هنرهای سنتی اصفهان,هنرهای سنتی در اصفهان,هنرهای سنتی ایرانی و اسلامی,هنرهای سنتی ایران در یک نگاه,هنرهای سنتی ایران باستان,هنرهای سنتی ایران و اسلام,انواع هنرهای سنتی ایرانی,هنرهای سنتی و ایرانی,آموزش هنرهای سنتی ایرانی,هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان,هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران,هنرهای سنتی و صنایع دستی مشهد,هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان، سوغاتی,معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور,هنرهای سنتی و صنايع دستي,تفاوت هنرهای سنتی و صنایع دستی,معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی,سازمان هنرهای سنتی و صنایع دستی,هنرهای سنتی و رشته های مختلف آن,هنرهای سنتی استان گیلان,هنرهای سنتی استان کردستان,هنرهای دستی سنتی ایران,اموزش هنرهای دستی سنتی,انواع هنرهای دستی سنتی,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی