دانلود مقاله روش های تحقیق در روانشناسی
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 فایل ورد قابل ویرایش

روش های تحقیق در روانشناسی:

دانش علمی زمانی مفهوم واقعی دارد که اطلاعات جمع آوری شده بر اساس روش های مخصوصی باشند و از جمیع جهات رعایت شرایط و قوانین علمی به عمل آید.

بنابراین روانشناسی نیز که به حق جزء علوم به شمار می رود دارای روش های تحقیق مخصوصی است که در این فصل به شرح و توصیف آنها می پردازیم. در ابتدا باید اشاره کنیم به واسطه وسیع بودن دامه روانشناسی روش های تحقیقات آن تحقیقات دقیق آزمایشگاهی – بررسی های اجتماعی- مطالعات بالینی و درمانی- تجسسات تربیتی و آماری و همچنین بسیاری از مسائل اجتماعی- تربیتی- پزشکی و نظائر آنها را دربر می گیرند.

علیرغم روش به کار رفته غایت نهایی محقق جمع آوری اطلاعات درباره پدیده یا کیفیت مورد توجه او می باشد تا بر اساس آنها فرضیات و نظریات خود را تا حدود امکان تحقق بخشد.

 پس از بررسی بسیاری از روش های تحقیق در روانشناسی ادواردز (۱۹۶۸) آنها را به چهار گروه اصلی تقسیم می کند که عبارتند از:

۱-   روش مطالعه طبیعی

۲-    روش آزمایشی (تجربی)

۳-    روش بالینی (کلینیکی)

۴-    روش آماری.

این روش ها از نظر کسب اطلاعات و طبقه بندی آنها و همچنین مواردی که برای استفاده به کار می روند و یا ارزش آنها از جهت توانایی تشخیص متفاوتند.

۱- روش مشاهده طبیعی

            در روش مشاهده طبیعی تحقیق کننده صرفاً به مشاهده رفتار ارگانیزم می پردازد و هیچ گونه دخل و تصرفی انجام نمی دهد. گاهی مطالعه رفتار در محیط طبیعی و معمولی زندگی ارگانیزم و زمانی در شرایط آزمایشگاهی است. در هر حال مشاهده کننده باید سعی نماید وجودش سبب اختلال در رفتار طبیعی ارگانیزم نگردد و ادامه رفتار به کیفیت طبیعی ممکن شود. در مطالعه رفتار معمولی کودکان و بزرگسالان نیز رعایت این نکته لازم است. روانشناسی که همراه خود دفتر یادداشت داشته کوچکترین تغییر در رفتار را ثبت می کند بدون تردید جلب نظر خواهد نمود و تغییری در رفتار و کردار و گفتار دیگران به وجود خواهد آورد.

            مشاهدات طبیعی را می توان در صورتی که در کمال دقت و بی نظری انجام شده باشند به شرایط مشابهی تعمیم داد زیرا رفتار طبیعی بوده مصنوعاً ایجاد نگردیده است. برای مشاهده رفتار وقت زیاد و دقت نظر لازم می باشد مثلاً اگر محققی بخواهد رفتار پرخاشگری را در کودکان ملاحظه کند باید ساعات متمادی را صرف مشاهده بازی آنها نموده با طرز برخورد اطفال را با یکدیگر مطالعه نماید تا بر اساس مشاهدات خودش قادر شود فرضیه ای را به اثبات رساند و از موردی به مورد دیگر تعمیم نظریه دهد. برخی اوقات رفتاری در شرایط طبیعی به وجود می آید ولی دیگر نظیر آن در مورد مشابهی دیده نخواهد شد. در این حال صرف وقت بیهوده و باطل بوده است.

            روش مشاهده طبیعی نمی تواند پاسخگوی علل ایجاد کننده رفتار باشد زیرا مشاهده کننده قادر به دخالت در عوامل موجد رفتار نیست. از این روی استفاده از این روش در کلیه تجسسات روانشناسی جایز نخواهد بود. با وصف این برخی از رفتارهای پیچیده را می توان به بهترین وجهی از این طریق مطالعه نمود. برای مثال الگوهای متشکل رفتارهای اجتماعی و گروهی را می توان ذکر کرد که با هیچ روش دیگر امکان بررسی آنها وجود ندارد. یک مشاهده کننده دقیق می تواند روابط افراد یک اداره یا کارگاه را به خوبی تحقیق کند و به ماهیت مشکلات آنها پی ببرد.

            سابقه تاریخی نشان می دهد از دیر باز بشر کوشیده است رفتار حیوانات را در محیط طبیعی زندگی آنها مطالعه کند و بدین ترتیب روش زندگی و رفتار را درک نماید. متأسفانه در بسیاری از تفاسیری که در این باب انجام گرفته اند به طور غیر منصفانه ای کوشش گردیده رفتار حیوانات را به صورت خصوصیات بشری تشریح کنند. مثلاً در کتاب معروف ارسطو به نام«تاریخ حیوانات» به شرح زیر که به عنوان نمونه نقل می کنیم برخورد می نمائیم:


لینک دانلود:

دانلود مقاله روش های تحقیق در روانشناسی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : یک شنبه 1 مرداد 1396برچسب:,روش تحقيق در روانشناسي,روش تحقيق در روانشناسي وعلوم تربيتي – دلاور,روش تحقيق در روانشناسي وعلوم تربيتي,روش تحقيق در روانشناسي اجتماعي,روش تحقيق در روانشناسي و علوم تربيتي دلاور,روشهاي تحقيق در روانشناسي,روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی,روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی علی دلاور,روش تحقیق در روانشناسی وعلوم تربیتی دکتر دلاور,روش تحقیق در روانشناسی نمونه سوال,روش تحقیق در روانشناسی وعلوم تربیتی دلاور,دانلود کتاب روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی دلاور,کتاب روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی دکتر دلاور,کتاب روش تحقیق در روانشناسی وعلوم تربیتی دلاور,دانلود روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی دلاور,روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی دکتر علی دلاور,روشهای تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی دکترعلی دلاور,روشهای تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی,سوالات روش تحقیق در روانشناسی وعلوم تربیتی,مقاله روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی,روشهای تحقیق در روانشناسی اجتماعی,روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی دلاور,دانلود روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی علی دلاور,روشهای تحقیق در روانشناسی,روشهای تحقیق در روانشناسی فیزیولوژیک,انواع روشهای تحقیق در روانشناسی,روشهای تحقیق در روانشناسی بالینی,روشهای تحقیق در روانشناسی رشد,روشهای تحقیق در روانشناسی علوم تربیتی,روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی دکتر دلاور,روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی دلاور,روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی(دلاور/و4/و,کتاب روشهای تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی,خلاصه کتاب روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی,دانلود کتاب روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی دکتر دلاور,روش تحقيق درروانشناسي وعلوم تربيتي-تاليف دکترعلي دلاور,کتاب روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی علی دلاور,دانلود کتاب روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی علی دلاور,دانلود روش تحقیق در روانشناسی وعلوم تربیتی دکتر دلاور,روش های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی دکتر دلاور,روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی دکتر علی دلاور,دانلود کتاب روش تحقیق در روانشناسی وعلوم تربیتی دکتر دلاور,نمونه سوالات روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی,نمونه سوالات روش تحقیق در روانشناسی,نمونه سوال روش تحقیق در روانشناسی پیام نور,نمونه سوال مقدمات روش تحقیق در روانشناسی پیام نور,نمونه سوالات درس روش تحقیق در روانشناسی وعلوم تربیتی,نمونه سوالات درس روش تحقیق در روانشناسی پیام نور,نمونه سوال روش های تحقیق در روانشناسی,نمونه سوالات روشهای تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی,نمونه سوال روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی