دانلود مقاله تعاون در اسلام
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 

 

فایل ورد قابل ویرایش

 
 
تعاون در اسلام
انسان بر حسب چگونگی خلقت و ویژگی های فطری اش گرایش به زندگی اجتماعی دارد به این معنی که استعداد های انسان به گونه ای می باشد که برخی از آنها لزوماً در بستر اجتماع و زندگی جمعی به فعالیت رسیده و شکوفا می شود از سوی دیگر اسلام به عنوان یک دین جامع که هم کامل است و هم تمام تأکید شدیدی بر اجتماعی زیستن انسان دارد و انسان کامل را کسی می داند که در دو حوزه فرد و اجتماع حضوری دو گانه داشته باشد یعنی ضمن بهرمندی خودش از مواهب و نعمت ها برای دیگران نیز ثمر بخش باشد شاید از این روست که در احادیث گفته شده بهترین مردم نافع ترین آنهاست برای دیگران ، اما پدید آمدن زندگی جمعی می تواند انواع مختلفی داشته باشد  همان گونه که جمعی زیستن می تواند مفید باشد گاه زیان بخش هم می باشد ، بسته به این که جامعه انسانی  به تعبیر ابونصر فارابی جاهله باشد یا فاضله.
 جامعه فاضله یا مدینه فاضله اجتماعی است که مردم آن 
اولاً به دنیال سعادت واقعی هستند.
 ثانیاً سعادت واقعی را می شناسند.
 ثالثاً لوازم و شرایط سعادت واقعی را حاصل کرده اند. 
و بالاخره این که نوع  سیستم حکومتی در تناسب با این هدف شکل گرفته است.
 یعنی هر انسانی متناسب با استعداد و توانایی هایش نقشی در زندگی اجتماعی بر عهده دارد و حاکم جامعه با عقل فعال و به تعبیری با عالم غیب ارتباط دارد. 
دانلود مقاله تعاون در اسلام
مدینه جاهله
یعنی جامعه ای که مردم آن یا اساساً به دنبال سعادت نیستند یا سعادت را نمی شناسند یا لوازم آن را مهیا      نمی کرده اند یا حاکم جامعه شرط حاکمیت را که اتصال به معنویت و عوالم بالاتر است ندارد
 از طرف دیگر حضور در جامعه فاضله با لحاظ مجموعه ای از شرایط می تواند برای انسان مفید و مثمر ثمر باشد. از جمله آن امور وجود محبت در بین مردم است در واقع عاطفه و محبت ملاط میان انسان هاست که موجب استحکام جامعه و مانع فرو پاشی آن می گردد.
 پس آنچه که عوام و بقای جامعه را تضمین می کند احساس همدردی، همراهی و دیگر خواهی در افراد یک جامعه است و این احساس زمانی کارکرد حقیقی پیدا می کند که در عمل هم خود را نشان می دهد از این رو مثلاً یاری رساندن به دیگران  و از دوش هم باری را برداشتن یکی از اثرات و نمونه های عملی و عینی این محبت است که اصطلاحاً در دین به آن تعاون گفته می شود.
تعاون از ریشه عون به معنی همکاری و کمک برای حل مشکلات دیگران است که انجام صحیح آن مثل هر عمل دیگر ضمن این که فواید دنیایی و مادی دارد اثرات اخروی و عبادی نیز بر آن بار می شود یعنی هم می تواند مشکل گشای زندگی مادی باشد و هم به عنوان یک عبادت دستگیر ما در آخرت شود، مشروط بر آنکه طبق آن چیزی باشد که در اصطلاح دینی گفته می شود. 
 
 
 
طبق آیه قرآن 
 
تعاونوا علی  البروا  التقوی ولاتعادوند وعلی الاثم و العدوان قوا انفسکم و اهلکم ناراً:خودتون و خانواده تان را از آتش جهنم نجات دهید.
 
زندگی اجتماعی بشر ساحات مختلفی دارداز قبیل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی، علمی و مانند آن.در میان همه این جنبه ها آنچه که مهم تر می نماید اقتصاد جامعه است از این رو که ممکن است جامعه ای از نظر اقتصادی وابسته و نیازمند باشد در این صورت استقلال سیاسی یا علمی و مانند آن اساساً معنی پیدا      نمی کند زیرا برای تأمین نیازهای اقتصادی گاه ناگریز می شود از اصول سیاسی و یا دینی و یا فرهنگی خود عدول کند و نتیجه آن این خواهد بود که استقلال خود را از دست بدهند اما در جنبه های دیگر چنین تلازمی وجود ندارد.


لینک دانلود:


دانلود مقاله تعاون در اسلام

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی