دانلود مقاله جنبه هاي راديولوژيكي(رادیواکتیو) آب
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از مقاله  :

هدف اين مقاله تعيين حدود مواد راديواكتيو درآب براي دسترسي به آب آشاميدني سالم است، بدون توجه به اين كه مواد راديواكتيو به طور طبيعي در آب وجود داشته اند يا به وسيله انسان به آب وارد شده اند. مقادير راهنماي مواد راديواكتيو در آب آشاميدني در چاپ اول راهنما بر اساس خطرهاي روبه رويي با منابع راديواكتيو و اثر آن بر سلامتي پيش‌نهاد شده است. چاپ دوم اين راهنما تركيبي است از پيش‌نهادهاي سال 1990  ICRP . چاپ سوم، پيشرفت هاي اخير را در برمي گيرد كه شامل روبه‌رويي طولاني و ضرايب دوزها است.خطرهاي راديولوژيكي ممكن است از پرتوهاي يونيزه توليد شده به وسيله بعضي از مواد راديواكتيو (شيميايي) در آب آشاميدني ناشي شود. نقش آب آشاميدني در بروز اين خطرها بسيار ناچيز است و بايد هم زمان با آب منابع ديگر نيز بررسي شوند.

   دست‌يابي به راهنماي كنترل خطرهاي راديو لوژيكي دو مرحله دارد:

   - غربال‌گري اوليه براي تعيين فعاليت آلفا و (يا) بتاي ناخالص، كه آيا غلظت بر حسب بكرل بر ليتر پايين تر از حدي است كه نياز به كار ويژه اي داشته باشد؟

   - بررسي غلظت هاي راديونوكلييد هاي خاص و مقايسه آن ها با حدود راهنما درصورتي كه غربال گري حد بالاتري را نشان دهد.

   از آنجايي كه روبه‌رويي با راديونوكلييدها از راه مصرف گاز حل شده و تنفس رادون آزاد روي مي دهد خطر ناشي از وجود رادون در آب آشاميدني حاصل از منابع زيرزميني در مقايسه با تنفس رادون كمتر است.  

   بيشترين روبه‌رويي زماني است كه تنفس در فضاي بسته يا از منابع خاكي انجام مي گيرد، يعني زماني كه گاز بدون فيلتر شدن وارد محل زندگي مي شود مخصوصا در زيرزمين ها. غربال گري و حدود راهنماي كاربرد روزانه در مورد منابع آب آشاميدني موجود يا جديد است و ربطي به منابعي كه ناگهاني به دليل آزاد شدن راديونوكلييدها در محيط آلوده مي شوند ندارد. راهنماهاي موجود بر اساس يك حد دوز پيش نهادي (RDL) از دوز موثر معادل 1/0 ميلي سيورت ناشي از مصرف يك سال آب آشاميدني (با آلودگي احتمالي به راديواكتيو) كه 10/0 حدود استثنا توصيه شده به وسيله ICRP براي فراورده هاي اصلـي (آب آشاميـدني و مـواد خوراكـي) در مورد روبه‌رويي طولاني و بيشتر مربوط به مصرف آب آشاميدني است.ICRP ( (2000  RDL=0/1mSv هم چنين معادل 10%  دوز هر يك از افراد جمعيت،كه هم ICRP (1991) و هم IACA (1996)توصيه كرده اند و WHO  و كميته اروپايي WHO , FAO نيز پذيرفته اند. خطر روبه‌رويي با راديونوكلييدها به ميزان 1/0 ميلي‌سيورت سالانه از راه آب آشاميدني كم است، زيرا ضريب احتمالي تاثير پرتو بر سلامتي شامل سرطان كشنده و غيركشنده و اثرات ژنتيكي جدي بر روي همه جمعيت 2-10 * 3/7 بر سيورت است. با ضرب اين ضريب در  RDL=0/1mSvسالانه ناشي از مصرف آب آشاميدني ميزان خطر اتفاقي ايجاد شده براي سلامتي در طول زندگي تقريبا 4-10 برآورد مي‌شود كه در مقايسه با خطرهاي ديگر كمتر است. اين خطر تخميني بر اساس اطلاعات علمي فشرده كه اطلاعات مربوط به روبه‌رويي با راديونوكلييدها در جمعيت انساني را در برمي‌گيرد كاملا قابل اطمينان است. با توجه به خطر سرطان زايي اين مواد شيميايي، كمترين حد خطر صفر است.  ميزان روبه‌رويي با راديواكتيو در سراسر زمين متفاوت است اما ميانگين در حدود 2/4mSv/year است كه از بالاترين ميزان محلي بدون افزايش خطر قابل ملاحظه در مطالعات جمعيتي 10 برابر بيشتر است، بنابراين 0/1mSv به عنوان حد پايه كم است.


لینک دانلود:


دانلود مقاله جنبه هاي راديولوژيكي(رادیواکتیو) آب




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : پنج شنبه 15 تير 1396برچسب:,مقاله رادیو اکتیو,مقالات رادیو اکتیو,مقالات رادیو اکتیویته,مقاله مواد رادیو اکتیو,مقاله عناصر رادیو اکتیو,ترجمه مقاله رادیو اکتیو,دانلود مقالات رادیو اکتیو,مقاله آلودگی مواد رادیو اکتیو,مقاله در مورد رادیو اکتیو,مقاله درباره ی رادیو اکتیو,تحقیق مواد رادیو اکتیو,تحقیق درباره مواد رادیو اکتیو,مقاله در مورد مواد رادیو اکتیو,تحقیق در مورد رادیو اکتیو,تحقیق در مورد عناصر رادیو اکتیو,تحقیق در مورد مواد رادیو اکتیو,تحقیق درباره ی رادیو اکتیو,تحقیق درباره ی مواد رادیو اکتیو,رادیواکتیو,رادیواکتیو چیست,رادیواکتیو در رامسر,رادیواکتیویته طبیعی,رادیواکتیو رامسر,رادیواکتیو در پزشکی,رادیواکتیویته چیست,رادیواکتیو دریای خزر,رادیواکتیو ویکی,رادیواکتیو در اردبیل,راديواكتيو چيست,ید رادیواکتیو چیست,عناصر رادیواکتیو چیست,اشعه رادیواکتیو چیست,آلودگی رادیواکتیو چیست,امواج رادیواکتیو چیست,عنصرفلزی رادیواکتیو چیست,ماده رادیواکتیو چیست,تشعشعات رادیواکتیو در رامسر,مواد رادیواکتیو در رامسر,رادیواکتیو طبیعی,رادیواکتیویته رامسر,تشعشعات رادیواکتیو رامسر,آلودگی رادیواکتیو رامسر,مواد رادیواکتیو در پزشکی,کاربرد رادیواکتیو در پزشکی,کاربرد مواد رادیواکتیو در پزشکی,کاربرد پرتوهای رادیواکتیو در پزشکی,راديواكتيويته چيست,رادیواکتیویته مصنوعی چیست,مواد رادیواکتیو در دریای خزر,رادیواکتیو ویکی پدیا,ید رادیواکتیو ویکیپدیا,رادیواکتیو اردبیل,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی