پیش بینی مصرف انرژی در ایران با استفاده از رهیافت دینامیکی
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 

فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از مقاله  :

چكيده

انرژي به عنوان يكي از مهم ترين عوامل توليد و هم چنين به عنوان يكي از ضروري ترين محصولات نهايي، جايگاه ويژه اي در اقتصاد كشور داراست. از سوي ديگر با توجه به گستردگي منابع انرژي در ايران و هم چنين تأثيرات سوء مصرف انرژي بر آلودگي هوا و تغييرات آب و هوايي، برنامه ريزي براي مصرف انرژي اهميت فراوان داشته و بايد با دقت بسيار انجام گيرد. این مقاله، با توجه به شکاف مصرف بین ایران و کشورهایOECD  و چگونگی تعدیل این شکاف در آینده با استفاده از ابزارهای لازم جهت سیاست گذاری برای کاهش مصرف انرژی در بخش های غیره مولد با بکارگیری تجزیه و تحلیل رگرسیونی با استفاده از روش گشتاور خود تعمیم یافته (GMM)به برآورد تابع تقاضای مصرف انرژی درایران طی سالهای 89-68 بر اساس متغیرهای اجتماعی-اقتصادی پرداخته و با استفاده از مدل سیستم دینامیکی(SD) مقدار انرژی مورد نیاز کشور را تا افق 1404 پیش بینی کرده است. نتایج حاصل از این مطالعه تاثیر منفی و معنادار درآمد بر مصرف انرژی و تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای صادرات و جمعیت بر انرژی و روند نزولی مصرف انرژی را نشان می دهد.

 

کلید واژه: تابع تقاضا، کشش قیمتی، مصرف انرژی، سیستم دینامیکی

طبقه بندی JEL :Q11,Q21,C01,C32,D12

مقدمه:

افزایش تقاضای جهانی برای انرژی نیازمند توسعه روش های پیش بینی است. برآورد تقاضای انرژی بر اساس شاخص های اقتصادی و غیر اقتصادی،ممکن است توسط برخی از مدل های آماری، ریاضی، و شبیه سازی خطی یا غیر خطی به دست آورده شود.

مدلسازی مصرف انرژی معمولا براساس مصرف دوره ای(واقعی) و رابطه این مصرف با دیگر متغیرهای مرتبط از جمله اقتصادی، جمعیتی، شاخص های آب و هوایی و مانند اینها صورت می گیرد. در حال حاضر، مدلسازی انرژی، موضوع مورد علاقه ی گسترده در میان مهندسین و دانشمندان در رابطه با مشکلات تولید و مصرف انرژی است. در حال حاضر مدل سازی در برخی از زمینه های نرم افزاری توانایی ساخت مشارکتهای مفید برای برنامه ریزی و تدوین سیاست است. در این راستا، برنامه ریزی انرژی بدون دانشی مستدل از مصارف گذشته و حال انرژی و به احتمال زیاد خواسته های آینده امکان پذیر نیست. مدلسازی و پیش بینی مصرف انرژی نقش حیاتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای سیاست گذاران و سازمان های مرتبط بازی می کند. برآورد کمتر از مصرف ممکن است منجر به قطع پتانسیلی شود که ویرانگر زندگی و اقتصاد هستند، ضمن اینکه برآورد بیش از حد ممکن است منجر به ظرفیت های بیکارغیر ضروری شود که به معنی از دست دادن منابع مالی می باشد. بنابراین، بهتر است مصرف انرژی با دقت خوبی به منظور جلوگیری از اشتباهات پرهزینه مدل سازی شود. همچنین، بهتر است ،از مدل هایی که می تواند به صورت غیر خطی در میان متغیرها رفتار کند، استفاده شود. (مثلاً ماهیت مورد انتظار داده مصرف انرژی غیر خطی است.)


لینک دانلود:

پیش بینی مصرف انرژی در ایران با استفاده از رهیافت دینامیکی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : پنج شنبه 15 تير 1396برچسب:تابع تقاضا, کشش قیمتی, مصرف انرژی, سیستم دینامیکی,مدل سازی مصرف انرژی,مقاله مصرف انرژی,مقاله مصرف انرژی درایران,مقاله مدیریت مصرف انرژی,مقاله بهینه سازی مصرف انرژی,مقاله درباره بهینه سازی مصرف انرژی,مقاله مصرف بهینه انرژی,مقاله کاهش مصرف انرژی,مقاله درمورد مصرف انرژی,مقالات کاهش مصرف انرژی,مقالات درمورد مصرف انرژی,مقاله در مورد مدیریت مصرف انرژی,مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان,مقالات بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان,تحقیق بهینه سازی مصرف انرژی,تحقیق در مورد بهینه سازی مصرف انرژی,تحقیق درباره ی بهینه سازی مصرف انرژی,مقالات بهینه سازی مصرف انرژی,دانلود مقاله بهینه سازی مصرف انرژی,دانلود مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان,تحقیق درباره گرما و بهینه سازی مصرف انرژی,تحقیق در مورد گرما و بهینه سازی مصرف انرژی,تحقیق درباره ی گرما و بهینه سازی مصرف انرژی,مقاله در مورد بهینه سازی مصرف انرژی,مقاله در مورد بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان,مطلب در مورد بهینه سازی مصرف انرژی,دانلود مقاله در مورد بهینه سازی مصرف انرژی,تحقیق درباره مصرف بهینه انرژی,مقاله در مورد مصرف بهینه انرژی,مقاله كاهش مصرف انرژي,مقاله بام سبز کاهش مصرف انرژی,مقاله در مورد کاهش مصرف انرژی,مقاله در مورد مصرف انرژی,مقاله در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی,تحقیق درمورد مصرف انرژی,تحقیق درمورد برچسب مصرف انرژی,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی