ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 

فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از مقاله  :

 

خلاصه
 
اين مقاله مروري سريع بر توليد بيوگاز از فضولات حيواني  و فاضلاب هاي  شهري و صنعتي در ايران دارد.ابتدا به صورت كلي تصفيه بيهوازي ، تاريخچة بيوگاز و پتانسيل استحصال بيوگازدر ايران بررسي مي‎گردد . سپس در دو بخش جداگانه  به بررسي واحدهاي بيوگاز روستايي و رآكتورهاي بيهوازي پرداخته مي‎شود. در هر بخش انواع مولد(رآكتور)هاي ساخته شده در ايران مورد بررسي كلي قرار گرفته و به ذكر مهارتها، تجهيزات و وسايل مورد نياز براي ساخت هر واحد اشاره مي‎شود. عليرغم وجود پتانسيل خوب براي توليد بيوگاز در ايران (9175.2ميليون مترمكعب  متان معادل 30% مصرف گاز طبيعي در بخشهاي خانگي، تجاري وصنايع كشور در سال 1376)، فرايند هاي بيهوازي و توليد بيوگاز گسترش زيادي نيافته است. تعداد واحدهاي هضم فضولات دامي در ايران حدود 60 واحد بوده كه 3 واحد آن در حال كار مي‎باشد  و كمتر از تعداد انگشتان دست، راكتور و هاضم بيهوازي تصفيه فاضلاب در حال بهره برداري مي‎باشند. اهم علل عدم گسترش اين فن‎آوري‎ها عبارتند از : ارزان بودن انرژي و پيچيده بودن اين پديده در ايران، نبودن مرجع و متصدي مشخص براي بيوگاز در كشور، نبودن روحيه مشاركت در مردم، عدم آشنايي و آموزش كافي در اين زمينه.
 
واژه‎هاي كليدي:  ايران، بيوگاز، انرژي ، تصفيه بيهوازي
 
بيوگاز
 
مقدمه
 
استفاده از روشهاي جديد توليد انرژي  كه معايب روشهاي كلاسيك را نداشته باشند، امري متداول در سراسر جهان شده است. از جمله اين روشها، توليد انرژي از زيست توده مي‎باشد. اين روش نيز به چند روش اصلي مانند سوزاندن، توليد بيو اتانول ، توليد گاز مصنوعي ترمو شيميايي و بيوگاز تقسيم مي‎گردد. بيوگاز از روش تخمير بيهوازي زيست توده  حاصل مي‎شود. منابع عمده براي توليد بيوگاز، فضولات دامي، فاضلاب‎هاي شهري و صنعتي، زباله و زائدات كشاورزي مي باشند.
در بارة اين فن‎آوري ، كارهاي پراكنده و معدودي در ايران صورت گرفته است. گزارش اين فعاليتها در اولين سمينار بيوگاز در ايران ارائه شده است[1]. بيشترين مقالات اين سمينار جنبة تئوري داشته و يا به شرح تجربيات و آزمايش‎هاي خاصي مي‎پردازد. چند مقاله هم به وضعيت بيوگاز در ايران  پرداخته كه از يافته‎هاي آنان در اين مقاله استفاده شده است[2و3]. در كنفرانس‎ها و سمينارهاي ديگــر نيز بعضاً به اين مقوله پــرداخته شده است كه مهمترين آنها را مي‎توان در منابع[4و5] يافت.
 
روش تحقيق وآزمايش
 
در اين تحقيق ابتدا روشهاي گوناگون استحصال انرژي و بيوگاز از زيست توده بررسي شده و سپس واحدهاي توليد كنندة بيوگاز شناسايي گرديده و آنگاه مطالعة نسبتاً كاملي از كارهاي انجام شده در اين باره در كشور انجام گرفته است. براي شناخت بهتر موضوع و اطلاعات بيشتر با اكثر قريب به اتفاق مسئولين و دست اندركاران بيوگاز در كشور مصاحبه شده و در بعضي موارد هم بازديد از واحدهاي ساخته شده صورت گرفته است. همچنين بسياري از محاسبات و برآوردها توسط مؤلفين انجام شده است. اين مقاله خلاصه‎اي از تحقيق فوق با روند برشمرده شده مي‎باشد.
 
1ـ كليات
 
1ـ1ـ شناخت كلي تصفيه بيهوازي
 
به طور كلي براي حذف مواد آلي دو راه موجود است: هوازي و بيهوازي. در تصفيه هوازي مواد آلي در يك رآكتور هوازي به آب و دي اكسيد كربن تبديل مي‎شوند، در حاليكه در تصفية بيهوازي اين مواد در غياب اكسيژن محلول به گاز متان و دي اكسيد كربن تبديل مي‎گردند. انتخاب روش زيست شناختي مناسب براي حذف مواد آلي به عوامل متعددي از جمله نوع و غلظت مواد ورودي، درصدحذف مورد نظر، عوامل محيطي ، وسايل موجود، عوامل اقتصادي و … بستگي دارد.
انرژي حاصل از تغيير و تبديل بيهوازي اندك بوده و در واقع انرژي به  صورت ذخيره شده در  متان باقي مي‎ماند. به همين دليل رشد باكتريها در اين گونه سيستم‎ها كم بوده و به تبع آن هزينه‎هاي مربوط به دفع لجن مازاد كاهش مي‎يابد. شكل (1) توليد و مصرف انرژي براي حذف مقدار يكساني از بار آلودگي ورودي در دو سيستم هوازي و بيهوازي را نشان مي‎دهد[6].


لینک دانلود:

دانلود مقاله بيوگاز در ايران

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : یک شنبه 11 تير 1396برچسب:,پروژه بیوگاز,دانلود پروژه بیوگاز,پروژه در مورد بیوگاز,مقاله بیوگاز,مقاله بیوگاز Pdf,مقاله درباره بیوگاز,مقاله در مورد بیوگاز,مقالات بیوگاز,مقاله های بیوگاز,دانلود مقاله بیوگاز,مقاله سیستم بیوگاز,مقاله انرژی بیوگاز,مقاله در مورد بيوگاز,بيوگاز چيست,بيوگاز در ايران,دستگاه بيوگاز,دستگاه بیوگاز,ساخت دستگاه بيوگاز,دستگاه بیوگاز هندی,دستگاه بیوگاز خانگی,انرژي بيوگاز,انرژی بیوگاز,انرژی بیوگاز+pdf,انرژی بیوگاز در ایران,انرژی بیوگاز چیست,نيروگاه بيوگاز,نیروگاه بیوگاز,نیروگاه بیوگاز مشهد,نیروگاه بیوگاز شیراز,نیروگاه بیوگاز اصفهان,نیروگاه بیوگاز ایران,نیروگاه بیوگاز ساوه,نیروگاه بیوگاز تهران,نیروگاه بیوگاز سوز شیراز,نیروگاه بیوگاز در ایران,توليد بيوگاز,تولید بیوگاز,تولید بیوگاز از زباله,تولید بیوگاز از فاضلاب,تولید بیوگاز در ایران,تولید بیوگاز از فضولات دامی,تولید بیوگاز از فضولات حیوانی,تولید بیوگاز از کود گاوی,تولید بیوگاز خانگی,تولید بیوگاز از کود حیوانی,مقاله بیوگاز,مقاله در مورد بيوگاز,راکتور بیوگاز,سوخت بیوگاز,سوخت بیوگاز چیست,سيستم بيوگاز,مقاله بيوگاز,راكتور بيوگاز,سوخت بيوگاز,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی