مقاله زبان مشترک معماری و نقاشی در خانه های اشرافی دوره ی قاجار
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 


 

چکیده

ساختن خانه­ های اشرافی متعدد در قرن سیزدهم، مجالی را برای ظهور و نمایش زیبایی و ذوق ایرانی در خانه از طریق نقاشی فراهم کرد. نقاشی­های دیواری، نقاشی روی گچ و شیشه و ... هر یک دارای جنبه­ی زیبایی­شناسی است که با زبان مشترکی با معماریِ آن دوره در بنا تجلی نموده است. هر دو هنر تلفیقی از سنت و نوشدن را به نمایش گذاشته­اند. ایران قرن سیزدهم آبستن ایرانی نو بود. خواسته­هایی که توسط عوامل درون­زا و برون­زا، بذرش در او نشانده شد تا جریان­های نوگرایی را پرورش دهد. خواسته­های درونی جامعه و در عین حال مشاهده­ی غرب به عنوان الگویی الهام­بخش، چیزی را پدید ­آورد: ترکیبی از خود و دیگری که همچنان ایرانی بود.این پژوهش در جستجوی تحول معماری خانه و نقاشی­های به کار رفته در تزئینات خانه، در ایران قرن سیزدهم می­باشد و خصوصیات مشترک نقاشی­های به کار رفته در تزئینات خانه­های اشرافی آن دوره و فضای معماری آن بناها را می­جوید. در حالیکه زیربنای سیاسی-اجتماعی و مقاصد زیبایی­شناسی این دو را در فرهنگ ایرانیان عصر قاجار مورد ملاحظه قرار می­دهد. به این ترتیب با استفاده از روش تحقیق تفسیری- تاریخی به گردآوری مطالب می­پردازد به گونه­ای که امکان ”درگیرشدن“ با متن رویداد گذشته فراهم شود.نتایج این پژوهش نشان­دهنده­ی چگونگی هم­سویی معماری و نقاشی­های به کار رفته در تزئینات آن برای ایجاد زبانی عامیانه در برقراری ارتباط با مردمی که آن را زیسته­اند می­باشد. به این منظور واژه­هایش را از میان واژگان خود و دیگری دستچین می­کند تا فضایی یگانه را برای خانه­ی ایرانی قرن سیزدهم بیافریند.

کلمات کلیدی: خانه­ اشرافی، نقاشی، قاجار، تزئینات، زیبایی­شناسی

1-    مقدمه

نقاشی به عنوان بخش مهمی از تزئینات فضای معماری خانه­های اشرافی، هم­زبان با معماری و دارای ویژگی­ها و مفاهیم و پیام­های مشترکی با آن می­باشد. بدین ترتیب نه تنها نقاشی بخشی الحاقی به بنا تلقی نمی­گردد، بلکه به نوعی کامل­کننده­ی آن می­باشد. حضور تزئینات در معماری امروز همچنان مورد تقاضاست اما یافتن زبانی برای به کارگیری این تزئینات به ویژه نقاشی در آن، سخت می­نماید. این تحقیق می­تواند سرآغاز بحثی برای یافتن الگوهای به کارگیری تزئینات در معماری خانه باشد.پیش از پرداختن به مفاهیم مشترک و در نهایت زبان مشترک معماری و نقاشی، ملاحظه­ی اهمیت حضور نقاشی و معماری با یکدیگر در فضای زیست ایرانی قرن سیزدهم، بااهمیت می­نماید. در اینجا سؤال­هایی شکل می­گیرند؛ اگر خانه بدون نقاشی­هایش تصور شود، چه اتفاقی روی خواهد داد؟ اگر نقش و نگارهای نما حذف شوند، در این­صورت چه چیزی از دست می­رود؟ و حال اگر نقاشی­ها در کالبد معماری ارائه نشده باشند و یا معماری از دست برود و تنها نقاشی باقی بماند، آنگاه نقاشی چه ارزشی خواهد داشت؟ پاسخ به این سؤال­ها شاید در پیامی باشد که می­بایست در فضای زیست ایرانی آن دوره تجلی می­یافته تا هویت او را در کالبد بنایش نمایش دهد و اصالت انسانی­اش را تشخص بخشد. در این بین برای درک پیام فضای زندگی خانه، هم­زبانی معماری و نقاشی در انتقال معنی و مفهوم ضروری بوده است.به منظور تحقق هدف پژوهش، ابتدا معماری و سپس نقاشی، از دیدگاه­های یکسانی مورد ملاحظه قرار می­گیرند که عبارتند از: مختصری توضیح درباره­ی معماری و نقاشی قاجار، عوامل تأثیرگذار بر هریک، ویژگی­ها و تحولات رخ داده در هریک در قرن سیزدهم. سپس زبان مشترک این دو از بین جنبه­های مورد بررسی استخراج می­گردد. در انتها به نوعی نگاه زیبایی­شناسانه از این دو پرداخته می­شود.


لینک دانلود:

مقاله زبان مشترک معماری و نقاشی در خانه های اشرافی دوره ی قاجار


مقاله زبان مشترک معماری و نقاشی در خانه های اشرافی دوره ی قاجار



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : یک شنبه 11 تير 1396برچسب:خانه­ اشرافی, نقاشی, قاجار, تزئینات, زیبایی ­شناسی,معماری قاجار,معماری قاجار Pdf,معماری قاجاریه,معماري قاجار,معماری قاجاری,معماری قاجار پهلوی,معماری قاجار در اصفهان,معماری قاجار شیراز,معماری قاجار و پهلوی,معماری قاجار در تهران,معماری قاجاریه Pdf,معماری دوره قاجار Pdf,مقالات معماری قاجاریه,معماری دوره قاجاریه,معماری دوران قاجاریه,ویژگی معماری قاجاریه,معماری در دوره قاجاریه,نقاشی قاجار,نقاشی قاجاری,نقاشی قاجاریه,نقاشي قاجار,نقاشي قاجاري,نقاشی قاجار زن,نقاشی قاجار Pdf,نقاشان قاجار,نقاشی زنان قاجار,نقاشی زنان قاجاری,نقاشی های قاجاری,نقاشی زن قاجاری,نقاشی دوره قاجاریه,نقاشی دختر قاجاری,نقاشی های قاجاریه,طرح نقاشی قاجاری,نقاشی های دوره قاجاریه,نقاشان قاجاریه,نقاشی دوران قاجاریه,عکس نقاشی قاجاریه,کتاب نقاشی قاجاریه,نقاشی های دوران قاجاریه,نقاشیهای قاجاری,نقاشیهای قاجار,نقاشی دوره قاجار,نقاشي قاجاريه,نقاشي هاي قاجاري,نقاشي دوره قاجاريه,نقاشی های زنان قاجار,نقاشی از زنان قاجار,عکس نقاشی زنان قاجار,عکس نقاشی زن قاجار,نقاشی از زن قاجار,تصاویر نقاشی زنان قاجار,نقاشان قاجاری,نقاشی و نقاشان قاجار,نقاشان دوره قاجار,نقاشان دوره قاجاریه,نقاشان دوران قاجار,نقاشان عهد قاجار,نقاشی زن قاجار,نقاشی زنان دوره قاجار,نقاشی از زنان قاجاری,ویژگی های معماری قاجاریه,سبک معماری قاجاریه,مقاله معماری قاجاریه,معماری قاجاریان,سبک معماری قاجاری,معماری خانه های قاجاری,تفاوت معماری قاجار و پهلوی,معماری دوره قاجار و پهلوی,معماری اصفهان در دوره قاجار,معماری دوره قاجار در شیراز,ويژگيهای معماری قاجار شیراز,پاور پوینت معماری قاجار و پهلوی,معماری دوره قاجار در تهران,معماری خانه های دوره قاجار در تهران,معماری قاجار تهران,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی