دانلود مقاله ارزيابی خشکسالی و تأثير آن بر آب زيرزمينی
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از مقاله  :

چکيده
 
خشكسالي يكي از پديده­هاي آب و هوايي و از جمله رخدادهايي است كه هر ساله خسارت­هاي زيادي را باعث مي­شود. اين پديده از ويژگي­هاي اصلي و تكرار شونده تمامي اقليم­ها به شمار مي­آيد. اثرات خشکسالی صرفاً به نواحي خشك و نيمه­خشك محدود نبوده و می­تواند اثرات زیان آوری بر منابع آب زیرزمینی هر منطقه داشته باشد. به منظور مطالعه و بررسی خشکسالی­های دشت قزوین، از داده­های بارش 23 ایستگاه باران سنجی با دوره آماری 36 ساله (85- 84، 50- 49) استفاده شده است. با استفاده از شاخص بارش استاندارد 24 ماهه (SPI ) ویژگی­های خشکسالی ارزیابی شده است. نتایج این ارزیابی حاکی از آن است که سال آبی 79-78 سال خشکی بوده است. جهت حصول اطمینان بیشتر میانگین متحرک بارش 3 ساله، 5 ساله و 7 ساله برای این ایستگاهها محاسبه شدند که نتیجه حاصله تصدیقی بر نتیجه فوق الذکر بود. در ادامه با استفاده از روشهای زمین آماری از جمله روشهای Kriging , IDW و RBF بهترین  روش برای سال مورد نظر انتخاب گردید و سپس نقشه­های پهنه بندی خشکسالی در محیط ArcGIS برای منطقه مورد نظر با توجه به بهترین روش زمین آماری برای ماه­های سال 79-78 تهیه گردید و نتایج حاصله مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد خرداد ماه بیشترین و آبان ماه کمترین درصد خشکسالی را دارا بوده­اند. در پایان رابطه SPI 24 ماهه و سطح آب زیرزمینی و همچنین رابطه بارش ماهانه و سطح آب زیرزمینی بررسی شد. این بررسی کاهش سطح آب زيرزمينی با وقوع خشکسالی را نشان داده و تفاوت ايجاد شده در سطح آب نسبت به سال­های گذشته و روند طبيعی آبخوان، اختلاف معنی­داری را نشان می­داد.
 
 
 
کلمات کليدی: خشکسالی، آب زيرزمينی، زمين آمار،شاخص SPI
 
 
1. مقدمه
 
خشکسالی­هاي سالهاي 1378 تا 1380 کشور، اثرات فراگیري داشت که باعث خسارات جبران ناپذیري به بخش­هاي کشاورزي، صنعتی و اقتصادي وارد کرد.  بروز خشکسالی در این سه سال سبب شد تا 10 استان از 28 استان کشور تحت تأثیر شدید قرارگیرد، در این ایام ایران خشک ترین سال­ها را در مقایسه با 50 سال اخیر داشته به طوری که میانگین بارش به درصد متوسط بارش 30 ساله، کاهش یافت [1].در ارتباط با خشکسالی­های ایران، فرج زاده (1374) ضمن بررسی شاخص خشکسالی در ایران، پهنه­های هم ارزش از نظر خشکسالی را بررسی نمود [2]. غیور (1375) شدت، مدت و وسعت خشکسالی­های ایران را مورد مطالعه و بررسی قرار داد [3]. عزیزی (1378) به بررسی و مطالعه ارتباط خشکسالی­های ایران و النیو نوسان جنوبی پرداخته است [4]. حمیدیان پور (1384) به بررسی تحلیل دوره های خشکسالی دشت مشهد و میزان تاثیر آن بر منابع آب پرداخت. او با استفاده از روش SPI، خصوصیات خشکسالی (فراوانی وقوع، شدت، مدت) و دوره های آن ارزیابی شده و جهت بررسی اثرات خشکسالی بر روی منابع آب زیرزمینی از روش همبستگی و رگرسیون بین میانگین وزنی بارش دشت و تغییرات سطح ایستابی ماهانه و سالانه دشت استفاده کرد [5].


لینک دانلود:

دانلود مقاله ارزيابی خشکسالی و تأثير آن بر آب زيرزمينی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : شنبه 10 تير 1396برچسب:,مقاله خشکسالی,مقاله خشکسالی در ایران,مقاله خشکسالی Pdf,مقاله خشکسالی دریاچه ارومیه,مقاله خشکسالی کرمان,مقاله خشکسالی سیستان,مقاله خشکسالی هیدرولوژی,مقاله ای درمورد خشکسالی,مقالات خشکسالی,مقاله درباره خشکسالی,مقاله در مورد خشکسالی در ایران,مقاله ای در مورد خشکسالی در ایران,مقاله خشکی دریاچه ارومیه,مقاله در مورد خشکسالی,مقالات در مورد خشکسالی,مقاله درمورد خشکسالي,خشکسالي و دروغ,خشکسالی و دروغ تورنتو,خشکسالی و دروغ مونترال,خشکسالی و دروغ ونکوور,خشکسالی و دروغ ونكوور,خشکسالی و دروغ ویکیپدیا,خشکسالی و دروغ,خشکسالی و دروغ دانلود,خشکسالی و دروغ فیلم,خشکسالی و دروغ محمد یعقوبی,خشکسالي در ايران,خشکسالی در ایران,خشکسالی در ایران ناسا,خشکسالی در ایران+pdf,خشکسالی در ایران و جهان,خشکسالی در ایران باستان,خشکسالی ایران در آینده,خشکسالی در ایران کی تمام میشود,خشکسالی ایران,خشکسالی ایران ناسا,خشکسالی ایران کی تمام میشود,نقاشی خشکسالی,عکس خشکسالی,عکس خشکسالی در ایران,عکس خشکسالی دریاچه ارومیه,عکس خشکسالی ایران,عکس خشکسالی زمین,عکس خشکسالی آب,عکس خشکسالی سیستان,عکس خشکسالی در اصفهان,خشکسالي ايران,نقاشي خشکسالي,عکس خشکسالي,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی