مقاله تأثیر آموزش مدون بر میزان آگاهی مراقبین و سیر بهبود زخم فشاری در مبتلایان به ضایعه نخاعی
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از مقاله  :

تأثیر آموزش مدون بر میزان آگاهی مراقبین و سیر بهبود زخم فشاری در مبتلایان به ضایعه نخاعی

چکیده

زمينه و هدف: زخمهاي فشاري يكي از عوارض جدّي در بيماران ضايعه نخاعي است كه ممكن است در سراسر عمر فرد، با وي همراه باشد و ضررهاي اقتصادي و انساني بسيار زيادي براي بيمار، اطرافيان وي و جامعه داشته باشد. با توجه به اين كه برنامه‌هاي آموزشي، ‌روشي براي انتقال اطلاعات اساسي به بيماران و مراقبين آنها است، مطالعه حاضر با هدف تعيين تأثير آموزش بر ميزان آگاهي مراقبين و سير بهبود زخم فشاري در اين بيماران انجام شد.

روش تحقيق: در اين مطالعه نيمه تجربي (قبل و بعد)، جامعه مورد مطالعه را تمامي مصدومين نخاعي مبتلا به زخم فشاري،‌تحت مراقبت در منزل كه 15 نفر بودند، تشكيل داد. مشخصات فردي و خصوصيات باليني و ميزان آگاهي مددجو و مراقبت‌دهندگان آنها با استفاده از پرسشنامه، ‌از طريق مصاحبه حضوري جمع‌آوري گرديد. فرم بازنگري مشاهده‌اي نحوه مراقبت از زخم بر اساس راهنماي مؤسسه مراقبتهاي بهداشتي و تحقيقاتي (AHCPR) و فرم بازنگري ارزيابي زخم بر اساس ابزار اندازه‌گيري وضعيت زخم (PSST) تدوين و قبل و بعد از آموزش مورد ارزيابي قرار گرفت. تجزيه تحليل اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار آماري SPSS و آزمون آماري غير پارامتريك Wilcoxon، ‌در سطح معني‌داري 05/0P£ انجام شد.

يافته‌ها: در اين پژوهش، آموزش باعث افزايش ميزان آگاهي مراقبت‌دهندگان و عملكرد آنان شد. مقايسه ميانگين نمرات ارزيابي زخم فشاري در نوبت اول قبل و بعد از آموزش اختلاف معني‌داري را نشان نداد؛ ولي مقايسه ميانگين نمرات ارزيابي زخم فشاري در نوبت دوم و سوم قبل و بعد از آموزش، نشانگر اختلاف معني‌داري بود (05/0P<).

نتیجه‌گیری: آموزش مدّون و اختصاصي در پيشگيري و درمان زخم فشاري مؤثر است؛ چنانچه اين آموزش، با ويژگيهاي بيمار، دانش فرد و سبك زندگي وي متناسب باشد، بيشتر مؤثر خواهد بود. مشاركت كاركنان درماني در آموزش به بيمار و خانواده وي و پيگيري آنان پس از ترخيص از بيمارستان بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

کلید واژه ها: زخم فشاري؛ آموزش؛ صدمات نخاعي


لینک دانلود:


مقاله تأثیر آموزش مدون بر میزان آگاهی مراقبین و سیر بهبود زخم فشاری در مبتلایان به ضایعه نخاعی


مقاله تأثیر آموزش مدون بر میزان آگاهی مراقبین و سیر بهبود زخم فشاری در مبتلایان به ضایعه نخاعی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : شنبه 10 تير 1396برچسب:,مقاله زخم بستر,مقاله در مورد زخم بستر,مقالات زخم بستر,مقاله درباره زخم بستر,مقاله علمی درباره زخم بستر,مقاله راجع به زخم بستر,مقاله ای در مورد زخم بستر,مقاله زخم فشاری,زخم فشاري,زخم فشاري نوزاد,زخم فشاری,زخم فشاری چیست,زخم فشاری در نوزادان,زخم فشاری Ppt,زخم فشاری در Icu,زخم فشاری در Nicu,زخم فشاری خاجی,مراقبت از زخم فشاري,زخم فشاری نوزاد,زخم بستر نوزادان,خط مشی زخم فشاری نوزاد,زخم فشاری تونلی,زخم فشاریpdf,زخم بستر چیست ؟,زخم بستر چیست ودرمان آن,زخم بستر چیست و راه درمان,زخم بستر در نوزادان,زخم فشاری در نوزاد,خط مشی زخم فشاری در نوزادان,زخم بستر در Icu,زخم بستر Icu,مراقبت از زخم بستر,مراقبت از زخم بستر در منزل,مراقبت از زخم بستر Ppt,مراقبت پرستاری از زخم فشاری,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی