دانلود مقاله بررسي اثرات فساد اقتصادی بر رشد اقتصادي
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

  تعداد صفحات: 21     کد محصول :2923      حجم فایل:62,63 KB      نوع فایل :rar 

 


 

 

فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از متن فایل  :

چكيده

یکی از اهداف اصلی همه نظام های اقتصادی منجمله اقتصاد اسلامی، تحقق رشد و توسعه اقتصادی است. در این راستا، الگوهاي مختلف رشد اقتصادي به ویژه الگوهاي رشد نئوكلاسيك، تفاوت در عملكرد اقتصادي كشورها را ناشي از تفاوت در عوامل اقتصادي نظير سرمايه (فيزيكي و انساني) و بهره وري مي‌دانستند، اما تفاوت در انباشت سرمايه و بهره وري خود ريشه در عواملي دارد كه اقتصاددانان نهادگرا آن را ساختار نهادي هر كشور معرفي مي‌كنند.  لذا در اين مطالعه به بررسي اثر عامل نهادي در كنار ديگر عوامل اقتصادي بر رشد اقتصادي مي‌پردازيم. عامل نهادي شامل نهادهاي حاكميتي(حق اظهار نظر و پاسخگويي، ثبات سياسي، كنترل فساد، حاكميت قانون، كيفيت بوروكراسي و اثر بخشي دولت) است كه به طور جداگانه و کلی براي کشورهاي اسلامي مورد نظر از بين کشورهاي مصر، ايران، ترکيه، عربستان، مالزي، اندونزي و کويت با سطوح مختلف توسعه در دوره 2005-1980 با استفاده از روش داده های ترکیبی مورد بررسي قرار گرفت . نتایج نشان می دهد میزان تاثیرگذاری فاکتورهای نهادی و حکمرانی برای کشورهای ایران، مصر، ترکیه و اندونزی نسبت به کشورهای دیگر دارای تاثیرگذاری کمتری است.

واژگان كليدي: رشد اقتصادي، نهادهاي حاكميتي، حكمراني خوب،فساد اقتصادی

 1- مقدمه

در صدر اسلام پیامبر (ص) با تشکیل حکومت اسلامی، تاکید در نحوه اداره و تلاش زیادی در اداره جامعه اسلامی داشتند، به ویژه توجه خاص ایشان در حاکمیت اسلام و قوانین اسلامی بر نهادها، که امروزه در قالب نظریات مختلف اقتصادی و تکامل این نظریات، لزوم توجه به این مسائل کاملاً مورد تایید قرار گرفته است.  به طوری که تا اواخر دهه نود الگوهاي رشد تنها به بررسي عوامل اقتصادي رشد نظير سرمايه انساني و فيزيكي، بهره وري، جمعيت، شرايط جغرافيايي و غيره مي‌پرداختند. ولی این الگوها نتوانستند دلیل تفاوت درآمد سرانه کشورها را به طور کامل توضیح دهند و این خود منجر به پيدايش نظريه‌هاي جديدي در ادبيات رشد گشت كه رشد اقتصادي را محدود به عوامل اقتصادي نمي‌دانست. از جمله اين نظريات، اقتصاد نهادگراي جديد است كه عامل نهادي را وارد تحليل هاي اقتصادي رشد نمودند و عواملي نظير نظام سياسي، رفتار حاكمان، سياست هاي عمومي، فرهنگ، مذهب و غیره را كه در الگوهاي قبلي رشد مفروض گرفته مي‌شدند از عوامل مهم تفاوت عملكرد اقتصادي كشورها معرفي كردند چرا كه نهادها را شكل دهنده محيط اقتصادي در كشور‌ها مي‌دانستند و عامل اصلي عقب ماندگي برخي كشورها را نه كمبود سرمايه بلكه نبود بستر نهادي مناسب براي فعاليت هاي اقتصادي مولد بيان مي‌كردند.براي اين منظور در اين مقاله، عامل نهادي را در شش دسته شاخص جداگانه (حق اظهار نظر وپاسخگويي، ثبات سياسي، حاكميت قانون، كنترل فساد، كيفيت بوروكراسي و اثر بخشي دولت) كه به شاخص هاي تركيبي حكمراني معروف است را با تاکید بر هر کدام از این نهادها در صدر اسلام، مورد استفاده قرار خواهيم داد. اثر هر شاخص نهادي به طور جداگانه ارزيابي خواهد شد. همچنين به خاطر اهميت حكمراني در عملكرد اقتصادي كشورها، شاخصي كه متوسط شش دسته فوق مي‌باشد در نظر گرفته شده و از روي آن در مورد اهميت كيفيت حكمراني داوري مي‌شود.


لینک دانلود:


دانلود مقاله بررسي اثرات فساد اقتصادی بر رشد اقتصادي




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : چهار شنبه 7 تير 1396برچسب:,فساد و رشد اقتصادی,رابطه فساد اداری و رشد اقتصادی,فساد اداری و رشد اقتصادی,فساد مالی و رشد اقتصادی,اثر کنترل فساد مالی بر رشد اقتصادی,اثر كنترل فساد مالي بر رشد اقتصادي,مقاله فساد اقتصادي,مقاله در مورد فساد اقتصادي,مقاله در مورد فساد مالی,تحقیق در مورد فساد مالی,مقاله در مورد مبارزه با فساد اقتصادی,مقالات در مورد فساد اقتصادی,تحقیق در مورد فساد اقتصادی,مقاله ای در مورد فساد اقتصادی,مقاله در مورد فساد مالی در ایران,مقاله درباره فساد اقتصادی,فساد اقتصادي,فساد اقتصادي در ايران,الفساد اقتصادي,فساد اقتصادي سال 76,فساد اقتصادي در تركيه,عوامل فساد اقتصادي,شاخص فساد اقتصادي,فساد بزرگ اقتصادي,فساد مالي در ايران,آمار فساد اقتصادی در ایران,رتبه فساد اقتصادی در ایران,فساد اقتصادی ایران,فساد مالي ايران,فساد اقتصادی در ایران Pdf,فساد در اقتصاد ایران,علل فساد اقتصادی در ایران,عوامل فساد اقتصادی در ایران,اقتصاديات الفساد في مصر Pdf,اقتصاديات الفساد في مصر,كتاب اقتصاديات الفساد في مصر,كتاب اقتصاديات الفساد,كتاب اقتصاديات الفساد في مصر Pdf,كتاب اقتصاديات الفساد Pdf,فساد اقتصادي و توسعه,فساد اقتصادی سال 76,فساد اقتصادی سال 1376,پرونده فساد اقتصادی سال 76,ماجرای فساد اقتصادی سال 76,پرونده فساد اقتصادی معروف در سال 76,فساد مالی سال 76,فساد اقتصادی در سال 76,متهمان فساد اقتصادی سال 76,فساد اقتصادی معروف در سال 76,پرونده فساد اقتصادی در سال 76,فساد اقتصادی در ترکیه,فساد مالي در تركيه,فساد اقتصادی ترکیه,فساد مالي تركيه,عوامل اقتصادی فساد اداری,عوامل فساد اقتصادی,شاخص فساد اقتصادی,شاخص فساد اقتصادی در ایران,شاخص فساد مالی,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی