دانلود مقاله روش‌های برنامه‌ریزی هسته‌ای
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 تعداد صفحات: 50     کد محصول :2926      حجم فایل:535,97 KB      نوع فایل :rar 

 


 

 

فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از متن فایل  :

مقدمه:

ایران جزو اولین کشورهای درحال‌توسعه جهان است که به تدوین و اجرای برنامه‌ریزی جامع روی آورده است. ولی علیرغم بیش از 70 سال سابقه برنامه‌ریزی توسعه، هنوز به موفقیت عمده در این زمینه دست نیافته است یا به عبارت روشن‌تر به اهداف خود از اجرای این برنامه‌ها دست نیافته است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان که دیرتر از ایران اقدام به برنامه‌ریزی نمودند و حتی تجارب ایران را به عنوان الگو برای خود مدنظر قرار داده بودند توانستند در رسیدن به اهداف برنامه‌ای خود بسیار موفق‌تر از ایران عمل کنند.در این رابطه بحث‌های مختلفی طی سالیان اخیر مانند امتناع برنامه‌ریزی، یا بی‌فایده بودن برنامه‌ریزی جامع یا سپردن جامعه به دست برنامه‌ریزی آزاد مطرح شده است. دراین‌بین استفاده از برنامه‌ریزی هسته‌های کلیدی خط دهنده به عنوان الگوی مناسب برنامه‌ریزی ایران توسط بسیاری از متخصصین توصیه شده است. مرحوم دکتر حسین عظیمی بیشترین مطالعه و بررسی و توصیه به استفاده از برنامه‌ریزی هسته‌ای را مطرح کرده است.امید است با مطالعات تکمیلی بتوان، ابعاد برنامه‌ریزی هسته‌ای را با دقت بیشتر بررسی و معرفی نمود. تا هرچه سریع‌تر شاهد توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران باشیم.

1.     مراحل برنامه‌ریزی:

کشورها در اجرای برنامه‌ریزی توسعه از مراحل 4 گانه زیر عبور می‌کنند. در ذیل، به معرفی این مراحل پرداخته می‌شود:

1-1- مرحله اول، مرحله برنامه‌ریزی متکی بر پروژه‌های منفک می‌باشد (Project by project planning)

این مرحله مربوط به زمان اولیه برنامه‌ریزی در کشورهاست که امکانات زیادی ازجمله در نیروی انسانی، آمار و اطلاعات، روش‌های برنامه‌ریزی و ... وجود ندارد. مثلاً برنامه مشتمل بر دو پروژه نیروگاه، چهار سد، یک بندر، دو قطعه راه و... است و حجم این پروژه‌ها بر اساس منابعی مثل اعتبار در دسترس، نیروی انسانی در اختیار دولت و ... تعیین می‌شود. طبیعی است در شروع حرکت برنامه‌ریزی توسعه به علت نبود آمار و اطلاعات در کشورهای در حال گذار، کاری غیر از این نمی‌توانست انجام گیرد. در کنار این نکته، کشورهای در حال گذار محدودیت‌های تخصصی وسیعی چه در تهیه و چه در اجرای برنامه داشتند. پس حجم برنامه هم محدود بوده است. ساختار کاملاً سنتی دولت و اقتصاد و روشن بودن نیازها از دیگر دلایل شکل‌گیری این نوع برنامه‌ریزی بوده‌اند. برنامه اول و دوم ایران (34-1327 و 48-1335) از این نوع هستند.

1-2- مرحله دوم، برنامه‌ریزی تلفیق‌شده سرمایه‌گذاری بخش عمومی Integrated public investment))

تفاوت این شیوه با مرحله قبلی در آن است که ارتباط پروژه‌ها باهم سنجیده می‌شود و سعی می‌کنیم نوعی هماهنگی بین پروژه‌ها ایجاد کنیم. اساس و محور در این شیوه برنامه‌ریزی نیز همان اجرای پروژه‌هاست. روش این‌طور بوده که یک سازمان مرکزی برنامه‌ریزی تشکیل شده و به سازمان‌های مختلف رهنمود می‌داده است. یعنی با بخشنامه به آن‌ها می‌گفته در پنج سال چه کارهایی می‌خواهید بکنید و بدین ترتیب تعدادی پروژه در دستگاه مرکزی برنامه‌ریزی جمع می‌شد که تعداد آن‌ها چندین برابر امکانات مالی، تخصصی، سازمانی و ... بوده است. سازمان برنامه‌ریزی مرکزی با توجه به ارتباط پروژه‌ها با همدیگر تلفیقی از پروژه‌ها که هماهنگ بوده‌اند را انتخاب می‌کرده است. این پروژه‌ها در بخش عمومی با هم هماهنگ بودند مثلاً برنامه‌ریزی دوم ایران در این نوع برنامه‌ریزی می‌گنجد. با گذشت زمان و فراهم شدن امکانات بیشتر و گرایش به جامعیت بیشتر، به سومین مرحله برنامه‌ریزی یعنی برنامه‌ریزی جامع وارد می‌شویم. (لازم به ذکر است به دلیل حضور آمریکاییان در ایران، برنامه‌ریزی ایران از مرحله دوم وارد مرحله چهارم یعنی برنامه‌ریزی هسته‌ای می‌شود. که متعاقباً توضیح داده خواهد شد)


لینک دانلود:

دانلود مقاله روش‌های برنامه‌ریزی هسته‌ای




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : چهار شنبه 7 تير 1396برچسب:برنامه‌ریزی هسته‌ای , روش‌های برنامه‌ریزی هسته‌ای , دانلود مقاله روش‌های برنامه‌ریزی هسته‌ای , روش های برنامه ریزی,مقاله برنامه ریزی توسعه تولید پراکنده,برنامه ریزی توسعه,برنامه ریزی توسعه فردی,برنامه ریزی توسعه و مدیریت گردشگری,برنامه ریزی توسعه گردشگری,برنامه ریزی توسعه کالبدی,برنامه ریزی توسعه منطقه ای,برنامه ریزی توسعه چیست,برنامه ریزی توسعه تولید پراکنده,برنامه ریزی توسعه اقتصادی,برنامه ریزی توسعه شهری,نمونه برنامه ریزی توسعه فردی,برنامه ریزی توسعه گردشگری روستایی,برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری,برنامه ریزی توسعه پایدار گردشگری,برنامه ریزی استراتژیک توسعه گردشگری,برنامه ریزی و توسعه گردشگری – دانشگاه مازندران,سابقه برنامه ریزی توسعه گردشگری در ایران,برنامه ريزي و توسعه گردشگري,مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری دانشگاه مازندران,فصلنامه علمی پژوهشی برنامه ریزی و توسعه گردشگری,رشته برنامه ریزی توسعه منطقه ای,معرفی رشته برنامه ریزی توسعه منطقه ای,دانلود کتاب برنامه ریزی توسعه منطقه ای,آینده نگاری راهبردی در برنامه ریزی و توسعه منطقه ای,برنامه ریزی منطقه ای در کشورهای در حال توسعه,روشهای برنامه ریزی آموزشی در توسعه ملی و منطقه ای,توسعه خوشه های صنعتی در برنامه ریزی منطقه ای,مبانی برنامه ریزی توسعه منطقه ای,مبانی برنامه ریزی توسعه منطقه ای صرافی,توسعه اقتصادی و برنامه ریزی چیست؟,برنامه ریزی و توسعه چیست,برنامه ریزی توسعه اقتصادی در ایران,برنامه ریزی توسعه اقتصادی ایران,برنامه ریزی توسعه اقتصادی کشور,توسعه اقتصادی وبرنامه ریزی,مقالات برنامه ریزی توسعه اقتصادی,توسعه اقتصادي وبرنامه ريزي,مقاله برنامه ریزی و توسعه اقتصادی,کتاب توسعه اقتصادی وبرنامه ریزی,تحقیق توسعه اقتصادی وبرنامه ریزی,برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای,برنامه ریزی راهبردی توسعه شهری,برنامه ریزی راهبردی توسعه شهری جواد مهدی زاده,نهاد برنامه ریزی توسعه شهری تهران,برنامه ریزی استراتژیک توسعه شهری,مقاله برنامه ریزی توسعه شهری,برنامه ريزي راهبردي توسعه شهري,معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران,معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری,کنفرانس برنامه ریزی و توسعه شهری,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی