دانلود مقاله بازنگري زيست محيطي انرژي ايران
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

  تعداد صفحات: 29     کد محصول :3175      حجم فایل:105,86 KB      نوع فایل :rar 

 


 

فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از متن فایل  :

خلاصه

همانگونه كه اقتصاد جهاني رو به رشد است، نياز به ذخيره ثروتهاي طبيعي مشترك با رويكرد توسعه پايدار نيز رو به فزوني دارد. در اين راستا پروژه بازنگري زيست محيطي انرژي در جمهوري اسلامي ايران در جستجوي حلقه‌هاي مشترك محيط ‌زيست و انرژي است . يعني اثرات بخش انرژي بروي محيط زيست كه با هدف ارايه پيشنهادها و سياست‌هايي مبني بر كاهش اثرات مخرب اين بخش همراه با حفظ توسعه اقتصادي همراه است. در واقع هدف اصلي از اين تحقيق کمي نمودن خسارات زيست محيطي ناشي از اکتشاف، استخراج، پالايش، توزيع و انتقال و مصرف انواع حامل‌هاي انرژي به ويژه سوخت‌هاي فسيلي مي‌باشد که بتوان بدين طريق هزينه‌هاي بيروني را در بهاي فروش حامل‌هاي انرژي دروني سازي نمود.

 اين تحقيق با مشارکت، هدايت و مديريت سازمان حفاظت محيط زيست انجام گرديد. پروژه بازنگري زيست محيطي انرژي كه به اختصار Environmental Energy Review (EER)  ناميده مي‌شود در جستجوي انواع شكل‌هاي انرژي در تمام مراحل چرخه انرژي مانند توليد ـ انتقال ـ پخش و مصرف است و براي كشور ايران كه تأكيد اصلي به روي بخش نفت و گاز است اثر مصرف اين دو حامل انرژي در آلودگي‌هاي زيست محيطي، خسارات وارده و بودجه‌هاي دولتي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

انرژي در بازار داخلي يارانه عظيمي را به خود اختصاص داده است. مطابق نتايج حاصله، كل يارانه در سال 1380 درايران حدود   1012 * 118 ريال (‌معادل 15 ميليارد دلار) بوده است كه حدود 8/17 % از توليد ناخالص داخلي (GDP)  مي‌باشد.

سياست قيمت‌گذاري كنوني دولت جمهوري اسلامي ايران بر مبناي ثابت نگه داشتن قيمت انرژي به معناي واقعي است در صورتي كه اين سياست‌ها به طور ممتد تا سال 1398 ادامه يابد يارانه تعلق گرفته شده به بخش انرژي حدود 20 % ازGDP  خواهد بود و مصرف انرژي و انتشار گازهاي گلخانه‌ايي بيش از دو برابر خواهد شد. در اين تحقيق با توجه به محاسبه عرضه و تقاضاي خسارت زيست محيطي ناشي از آلودگي هوا در ايران از نتايج پروژه ExternE كه بيش از ده سال از قدمت آن  مي‌گذرد و هنوز هم در حال انجام است استفاده شده است. اين پروژه توسط كميسيون اروپا و كشورهاي عضو حمايت مالي مي‌شود. هزينه‌هاي خسارت با توجه به شرايط داخلي كشور از كشورهاي اروپاي غربي براي وضعيت موجود ايران تبديل شده است. با استفاده از اين رويكرد كل هزينه سلامت ناشي از آلودگي هوا براي سال 2001 حدود 7 ميليارد دلار كه حدود 4/8 % از توليد ناخالص داخلي است برآورد شده است.

در غياب سياست اصلاح و كنترل قيمت ها پروژه EER خسارت را در ايران در سال 2019 حدود 19 ميليارد دلار تخمين زده است (بر مبناي دلار سال 2001) كه حدود 9/10% از GDP  بوده است. با عنايت به كاهش يارانه‌هاي تعلق گرفته به بخش انرژي 25 سياست تعريف و آناليز شده‌اند كه با توجه به شرايط خاص كشور به صورت يك برنامه عمل جامع تدوين گردد. اقداماتي (سياست‌هايي) مانند: توسعه ظرفيت انرژي‌هاي تجديد پذير ـ منع انتشار گاز از چاههاي نفت و پالايشگاهها ـ كاهش اتلاف برق در شبكه توليد و توزيع ـ كاهش اتلاف درشبكه نفت و گاز ـ اصلاح قيمت انرژي ـ مديريت بر تراكم ترافيك ـ معاينه فني وسايل نقليه موتوري ـ ايجاد صندوق بهره‌وري براي صنايع و غيره.

لینک دانلود:


دانلود مقاله بازنگري زيست محيطي انرژي ايران




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : دو شنبه 5 تير 1396برچسب:ارزیابی پیامدهای زیست محیطی , کیفیت گزارشات EIA , اثربخشی, ایران ,انرژی محیط زیست,انرژی محیط زیست و توسعه پایدار,انرژی محیط زیست چیست,انرژی و محیط زیست,انرژی و محیط زیست+pdf,انرژی و محیط زیست Ppt,مهندسی انرژی محیط زیست,انرژی خورشیدی و محیط زیست,انرژی الکتریکی و محیط زیست,انرژی بادی و محیط زیست,کتاب انرژی محیط زیست و توسعه پایدار,دانلود کتاب انرژی محیط زیست و توسعه پایدار,خرید کتاب انرژی محیط زیست و توسعه پایدار,انرژي و محيط زيست,فصلنامه انرژي و محيط زيست ايران,پژوهشكده انرژي و محيط زيست,مجله انرژي و محيط زيست,همایش انرژی و محیط زیست,کنفرانس انرژی و محیط زیست,مجله انرژی و محیط زیست,دانشکده انرژی و محیط زیست,مجله انرژي و محيط زيست ايران,فصلنامه انرژی و محیط زیست ایران,مجله اقتصاد انرژی و محیط زیست,فصلنامه اقتصاد انرژی و محیط زیست,فصلنامه انرژی و محیط زیست,مجله مهندسی انرژی و محیط زیست,انرژي زيست محيطي,انرژي محيط زيست,انرژی و محيط زيست,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی